RecensionHotel Rwanda

Vad känner du egentligen till om folkmordet i Rwanda?
Det är en fråga alla bör ställa sig innan de ser \"Hotel Rwanda\". För mig var svaret att jag i princip inte visste någonting, vilket delvis beror på att jag inte var så gammal när det hände men också på att media inte direkt har överöst oss med information om händelsen.

När Belgien under sin kolonialmaktstid hade ockuperat bl.a. Rwanda bedrev de en hel del rasforskning. De kom fram till att det måste finnas svarta människor som var likvärdiga med européerna och kallade dem för Tutsier. Man beslöt att dela in befolkningen i de ockuperade länderna i två grupper, Tutsierna och Hutuerna. Hutuerna var en klar majoritet men blev kuvade av Tutsierna som ju fick bättre förhållanden eftersom de blev favoriserade av belgarna. När belgarna till slut lämnade tillbaka makten så fick Hutuerna genast mer att säga till om. Sedan dess har läget varit spänt mellan de två grupperna och till slut så mynnade det ut i folkmordet i Rwanda, då Hutuerna slaktade över 800 000 Tutsier.

\"Hotel Rwanda\" är en verklighetsbaserad historia som handlar om Paul Rusesabagina, som är Hutu. Han är också chef för lyxhotellet des Mille Collines som ligger i Rwandas huvudstad Kigali. Paul är en mycket inflytelserik person som har personliga relationer både med FN generalen, generalen för Hutuernas armé samt ledaren för Interahamwe (ett Hutubrödraskap vars mål är att utrota alla Tutsier). När folkmorden väl satt igång försöker Paul med alla medel att rädda sig och sina anhöriga och med tiden även alla flyktingar från både Hutu och Tutsie sidan.

Det är lätt att dra paralleller till \"Schindlers List\" när man ser \"Hotel Rwanda\" för i grund och botten är det ju samma historia. En av de stora skillnaderna är dock att man väljer att framställa Paul som inte helt genomgod, utan i början tänker han bara på att rädda sig själv och sin familj, även om det sker på bekostnad av vänner och bekanta. Detta bidrar till äkthetskänslan i filmen eftersom en glorifiering inte skulle känts naturlig, jag menar att det är nog inte många som i den situationen skulle agerat helt och hållet osjälviskt.

En stor fråga i filmen är vad västvärlden egentligen sysslade med när folkmorden satte igång. FN hade trupper i Rwanda under tiden men fick order om att inte lägga sig i. FN-generalen säger, efter att ha fått reda på att FN inte kommer att ingripa, till Paul att \"Du är inte ens nigger, Du är afrikan\". Det här tycker jag är den frågan som vi i väst verkligen ska ta oss en funderare över. Vet vi egentligen vad som pågår i Afrika, och varför bryr vi oss inte mer?

En annan fråga som man kan ställa sig efter att ha sett filmen är hur folkmord överhuvudtaget kan äga rum. Vad är det som driver så många människor att begå sådana fruktansvärda brott?
Det är nog ingen som har några självklara svar på någon av dessa frågor men jag tycker i varje fall att det kan vara värt att tänka på.

Över lag så är \"Hotel Rwanda\" en mycket välgjord och skrämmande film. Den tar upp både de psykologiska, politiska och fysiska aspekterna bakom ett folkmord och förmdelar en hel del tänkvärda budskap. Jag tror inte jag är den enda som fått skamkänslor över att västvärlden inte hjälper till mer i Afrika efter att ha sett den. Om ni inte vill se den för dess dokumentära värde så kan jag ändå rekommendera den för dess grundläggande frågor som kan vara lärorika oavsett var man bor och vad man är intresserad av.