RecensionPocahontas

Från och med nu så kommer jag att recensera Disneyfilmer vars musik är komponerad utav Oscars-vinnaren Alan Menken. Och jag börjar med Pocahontas från 1995!!!

Den här filmen utspelar sig någon gång under 1500-talet efter att Amerika hade upptäckts. Engelsmännen började segla över till \"den nya världen\" för att gräva efter guld bara för att spanjorerna hade gjort det långt tidigare.
I början får vi se en hel besättning män som ska segla ut till den nya världen för att gräva efter guld, och kaptenen på skeppet är en äventyrare vid namn John Smith.

I \"den nya världen\" bor en massa indianer, och det är hövdingens dotter Pocahontas som har huvudrollen. När hennes far och byns övriga mannar har kommit hem efter en strid, så berättar hon om en märklig dröm som hon har haft. Samma dag så upptäcker hon konstiga moln som närmar sig land som egentligen är skeppets segel.
När John är på upptäcktsfärd (medan dom övriga nybyggarna gräver efter guld), så möts båda två vid ett vattenfall och ett förhållande börjar att växa fram mellan dom båda. Dom lär sig om varandras världar och blir som sagt förälskade i varann.
Samtidigt så börjar ett krig att bryta ut mellan dom vita engelsmännen och indianerna, vilket både Pocahontas och John försöker att stoppa.

Det här är en romantisk och äventyrlig film som visar klart och tydligt att det är fel att kriga och man har rätt att älska vem man vill. Problem mellan engelsmännen och indianerna var stort, bland annat för att engelsmännen invanderade deras stränder och dödade dom utan anledning för att ta över landet.
Att ett kärleksdrama ska behöva utspela sig gör att filmen visar ett sorts budskap om fred och kärlek.

Animationen är välgjord och när det gäller storyn så kan folk i alla åldrar se denna film vars fantastiska musik vann en Oscar, och musiken var som sagt kompad utav Alan Menken. Karaktärerna är olika där filmens svarta får är ledaren för nybyggarna: Guvenören Ratcliff!!!
Filmens sidekickar är 3 söta djur som inte pratar, men som ändå står för filmens underhållande scener: tvättbjörnen Meeko, kolibrin Flit och hunden Percy!!

Disneymagin flödar igenom hela filmen och som sagt så är det här en musikalfilm i samma stil som Aladdin och Den lilla sjöjungfrun. Förutom musiken så vann även låten \"Colours of the wind\" med Vanessa Williams en Oscar för bästa låt!!
Rösterna på svenska görs utav bland andra Tommy Nilsson som John Smith och Martin Timell (Äntligen Hemma) som unge Thomas, som är vän till John i lägret.
Jag har inte sett den på engelska men vet att rollen som John där görs utav
Mel Gibson, vilket är rätt coolt!!!

Välutarbetad och vacker, men lite smått löjlig, så en stark 4:a!!!!