RecensionOcean's Twelve

Terry Benedict (som gänget blåste i Las Vegas) är sur över att ha blivit blåst och vill ha sina pengar tillbaka. Danny Ocean och hans gäng planerar nu kupper i tre olika storstäder i Europa, nämligen Berlin, Rom och London.

Vad ska man säga om Ocean's Twelve? Jag såg att den sågades som bara den i tidningarna och jag tänke - vad är det här? Har Soderbergh misslyckats igen? Så blev inte fallet när jag såg den i biofåtöljen. Jag satt och njöt av den. Den var mycket underhållande och lite med glimten i ögat.

Den här gången utspelar filmen sig i storstäder i Europa, vilket är lite fräckt. Men Twelve slår inte Eleven. Den har inte samma känsla och utsrålning som Eleven har. Här har man tagit med Catherine Zeta-Jones som ser bra ut, men hon är ingen vidare skådespelare. Hon är mest där för att vara snygg, vilket inte är mig emot. Men det blir inte bra i längden. Matt Damon gör återigen en mycket bra roll som den lite småkorkade Linus. Han har fått ett större ansvar i gänget nu. Jobbat upp sig ett snäpp.

I både Twelve och Eleven har jag tyckt att Andy Garcia varit ovanligt blek. Stel och konstig. Det är tur att han inte är med mycket i filmerna. Han är knappt med någonting alls i Twelve, vilket är bra. Som vanligt är George Clooney dålig och Brad Pitt klarar sig bra. Jag älskar scenen när gänget kommer till London och är klädda i Arsenal-dräkter, som är mitt favoritlag. Det tyckte jag om.

Ibland känns Twelve som en lite tråkigare uppföljare till Eleven, fast med bentoning på lite. Skådisarna, förutom Damon, gör inte lika bra prestationer här. Julia Roberts är dålig det lilla hon är med och man får knappt se något av de som var så roliga i Eleven, Scott Caan och Casey Affleck som de två bråkande bröderna. Synd. Jag har alltid tyckt om Don Cheadle och till min stora besvikelse är han inte heller med så mycket. Men det är i alla fall roligt att se Bruce Willis spela sig själv.

Ja, jag vet inte riktigt var Twelve ligger på för nivå. Just nu är det en mycket stark 3:a. Den kan mycket väl höjas till en svag 4:a. Rekommenderas. En underhållande kuppkomedi med många kända namn.