RecensionHårda bud

Jag som är en riktig beundrare till Arnold schwarzenegger gillar hans filmer extremt mycket. Raw deal är en av dom bästa som han har gjort. Den utspelar sig i Chicago på 80-talet. Mark Kaminsky (Arnold) har fått sparken från FBI för att han hade misshandlat en man som hade våldtagit en liten flicka. Han bor med sin fru stillsamt i en fin stuga. Hans kompis Shannon, som jobbar hos FBI, har en ung son som nyss har blivit mördad av chicagomaffian. Shannon ber Kaminsky om hjälp att infiltrera maffian på egen hand och hämnas hennes son. Lyckas han med det får han sitt jobb tillbaka hos FBI.

Jag tycker att filmen är riktigt bra, handlingen är så genomtänkt. Lite då och då så har filmen lite terminator-stil. Arnolds halvdåliga dialekt gör filmen bara bättre. Han drar till och med ett par roliga skämt så man skrattar rejält. Och som det brukar vara i Arnolds filmer så har han en massa vapen. Det är som sagt en viktig krydda i hans filmer. Filmen liknar lite Commando när det gäller vapnen han har. Jag tycker att skådisarna i filmen är bra och längden på filmen är lagom. Om man gillar filmen Commmando är denna film ett absolut val. Om man gillar filmer som Gudfadern och Al Capone eller Donnie Brasco så är denna film ett snäpp bättre.

Han blir som sagt fånge i ett dödligtspel där lojalitet inte betyder något och där han enbart kan lita på sig själv. Ingen undkommer levande - det är HÅRDA BUD som gäller.