RecensionElephant

Den 20 April 1999 sköt två skolpojkar ihjäl tolv elever och en lärare i Columbine Highschool i Littlethon, Colerado i USA, och efteråt så sköt dom sig själva. Den här händelsen gav oss en ny syn på USA genom alla dessa ungdomar som fritt kan skaffa sig vapen för att sedan ta död på ett offer. Det fick vi bekanta oss väl med i Michael Moores Oscars-blönade dokumentär \"Bowling for Columbine\" från år 2002. Året efter gjorde regissören Gus van Sant en lite udda filmatisering baserad på just händelsen: Elephant, som vann en Guldpalm och som b.la. visas i Norrköpings Filmfestival.

Vi får följa ett flertal skolelever en helt vanlig dag i skolan och vi lär känna en hel del elever, b.la: John (John Robinson) som kommer försent den här dagen p.g.a. att han måste hjälpa sin fulla pappa med köra honom till skolan, Elias (Elias McConnell) som fotograferar till en skoluppgift, Michelle (Kristen Hicks) som är mobbad men som håller huvet kallt och sportfånen Nathan (Nathan Tyson) och hans flickvän Carrie (Carrie Finkela). Alla dom plus ett flertal elever och lärare har en tråkig skoldag framför sig tills när två killar (som fått nog av att dom blivit mobbade) kommer klädda som militärer in på skolan och börjar att skjuta.

I detta mästerverk får vi se coola kameråkningar tagna under korridor-promenader, där vi får följa ungdomarna och det visas i olika elevers perspektiv på samma scener för här är det olika tagningar från olika perspektiv men som är otäckt lika varandra!!

Vi får dessutom se tillbakablickar på den ena av dom två pojkarna som sätter igång den hemska massakern i skolan. Vi får se deras sista dag i livet och det samma gäller en del utav dom elever som vi får följa under filmens gång.

Gus van Sant sökte bland cirka 3000 vanliga ungdomar till sin film och alla dom spelar så otroligt bra så det är inte sant alltså. Jag tror nästan att bara ett fåtal är skådespelar-elever och några utav dom här ungdomarna lär vi kanske få se mer utav i framtiden i filmbranschen. Det är så verkligt och trots att det i dom flesta scener är rätt tyst utan någon läskig eller typisk \"Highschool-musik\" i bakgrunden så blir man mer intresserad utav vad som kommer att hända, även om man egentligen redan vet om man ska följa händelsen från ´99!!

Det värsta är det här faktsikt har hänt på riktigt och undrar man hur det ska gå i framtiden för våra skolelever då?!

Det här är inget påhittat och det är inte någon kille eller tjej som försöker spela hjälte genom att springa in i skolan för att rädda små flickor utan här har dom varit smarta och gjort som t.ex. jag också skulle göra: springa runt på skolgården och varna alla att inte gå in där!!!

Det är bara två minus jag finner med filmen:
1. Det lite dåliga slutet
2. Jag fattar inte varför den heter just \"Elephant\"?!

Annars är det här ett mästerverk rakt igenom som borde ha blivit Oscarsnominerad om jag hade fått bestämma!!! 5:a!!!