RecensionLeon

Det är så sällan man får en otrolig filmupplevelse som denna. Det behövs inte så mycket action, istället får man en slags uppbyggnad av huvudkaraktärerna och följer deras vardag och hanteringen av deras liv.
Det är en slags vardagsfilm, fast en annorlunda sådan.

En tolvårig flicka, Mathilda, avskyr hela sin familj utom sin lillebror, och tillbringar det mesta av sin vardag med att smygröka. Men en dag så blir hela hennes familj mördad när hon är ute och handlar. Så hon knackar, helt chockad och rädd, på hos grannen. Grannen, Leon, släpper motvilligt in henne och det blir början på en otrolig vänskap. Då får Mathilda veta att han är yrkesmördare, men han mjuknar sakta genom att ta hand om henne.

Det är sällan man får en nästan fulländad filmupplevelse, som också är fullständig i berättarteknik och foto. Det behövs inte så mycket för att liva upp upplevelsen eftersom Jean Reno, Natalie Portman och Gary Oldman gör det så bra själva. Men allra mest imponerad blir man förstås av Natalie Portman, som spelar så övertygande och bra för att bara ha varit runt tolv år när den spelades in.
Jean Reno är nog en av vår tids största skådespelare med sin allvarliga utseende, vilket inte är till nackdel i rollen som yrkesmördare, medan Gary Oldman nog gör en av sina bästa roller någonsin, även om han nästan alltid gör bra roller. Hans roll i denna film känns så ärlig och äkta, att det är omöjligt att inte bli imponerad.

Det finns naturligtvis några otäcka skjut-och-döda-scener som gör att filmen blivit stämplad som en typ av thriller, men annars känns det mest som ett drama. Det är nog en av de bästa filmupplevelser jag någonsin varit med om för att vara en blanding av thriller, kriminalare och drama. Mycket bra gjort av Luc Besson, som också regisserat bl.a. Taxi.