RecensionLiftaren

Man ser sällan road-movies, därför känns det extra härligt att se en så välgjord film som denna. Det är en spännande road-movie i genren thriller, som känns lite i Duellen-stil, men som har en annorlunda handling och en annorlunda koncept. Tyvärr har filmen ingen logik, men om man bortser från det, så är filmen riktig bra och riktigt välgjord.

Rutger Hauer gör en fenomenal rollinsats, och han är riktig skrämmande som liftaren. Mitt på natten i öknen i Texas kör den unge Jim Hayser (Howell) och när han börjar somna, stannar han till och tar upp liftaren, med syfte att hålla honom vaken. Men han borde ha lyssnat på hans mors varning om liftare, för det blir hans värsta mardröm. Det visar sig att liftaren har mördat flera andra som gett honom lift, och nu är det en om kamp mot tiden. Ska Jim kunna klara sig undan knipan och göra som liftaren vill eller ska han dö?

Jag tror ärligt talat att filmen inte skulle ha behållit mitt intresse om det inte hade varit för Rutger Hauer. Hans gröna blick är så otäck att det griper mig fast. Dessutom spelar han så övertygande som mördande liftare. Howell gör en ganska alldaglig roll, en sådan som vem som helst kan spela. Men han gör det iallafall bra.
Att roadmovies är så få är inte svårt att tänka sig. Det är svårt att göra en film med handling helt i landsväg eller motorsväg, med uppehåll då och då. Några har lyckats med att få publik, andra inte. Denna är en kultförklarad film som är en av de få som blivit riktigt bra mottagna. Det finns några få andra bra roadmovies, och några exempel är Thelma & Louise, som blev kult, Duellen, som även blev kult och Road Kill, som blev en publiksuccé.

Att denna film blivit kult är inte att undra på. Den har ju Hauer, och var filmen som följde trenden med att i huvudsak göra spänning och strunta i logiken. Men vill du helst ha logik, då är det nog inte en film för dig.