RecensionOcean's Twelve

Den första (klassiska) Oceans eleven spelades in 1960.
Stjärnorna då heter bland annat Frank Sinatra och Dean Martin.

2001 görs en nyinspelning på denna film. Denna gång med Brad Pitt och George Clooney i några av \"stjärnrollerna\".
Där kunde historien har slutat och alla hade varit nöjda.

Men tyvärr. Nyinspelningen av Oceans eleven får en uppföljare. Oceans twelve.

I denna uppföljare har gänget från den första filmen utökats med Tess Ocean ( fd Benedict). Rollen spelas av Julia Roberts.
Benedict förresten, han har en nyckelroll i denna uppföljare då det är han som ser till att gänget blir aktivt igen.
Han vill nämligen ha tillbaka de pengar som han blev av med i den första filmen och tvingar Oceans kumpaner till att återigen bli brottslingar.

Olyckligtvis har Oceans twelve allt det som Oceans eleven inte hade.
Där Oceans eleven var coolt upplagd med bra effekter, snygg story och logiska växlingar så är Oceans 12 bara rörig.
Att hänga med i vem som lurar vem och hur olika saker hänger ihop är stört omöjligt.
Till detta kan läggas att Steven Soderbergh i många scener använt handkamera vilket gör att bilden blir suddig och skakig.

Utan att avslöja allt för mycket av handlingen så kan jag säga att det finns en scen där Julia Roberts gör en cameoroll.
Det vill säga att hon spelar sig själv. Många anser detta vara filmens höjdpunkt. Jag anser snarare att detta är den löjligaste scenen i hela filmen. Istället för att skratta åt Soderberghs patetiska försök till lustighet sitter jag och våndas i biostolen.
Scenen blir heller inte bättre av att man blandat in Bruce Willis, som också gör en cameoroll som sig själv. Bruce brukar oftast göra goda insatser på film men här ser det mer ut som om han tänker.
- Vad sjutton gör jag här?

Enda behållningen av denna film är Catherine Zeta -Jones.
Hon spelar en specialagent tillika före detta flickvän till Brad Pitts rollkaraktär.

Men en skådespelare gör ingen bra film och Catherines insatts kan tyvärr inte rädda filmen.

Om ni är smarta så går ni förbi biografen och in till videouthyraren istället.
Där plockar ni fram Oceans eleven ur hyllan.
Ni sparar ett par kronor och får dessutom en dubbelt så bra film.