RecensionMillion Dollar Baby

Clintan spelar en före detta proffsboxare som sköter en boxningsklubb. När det dyker upp en målmedveten tjej som vill bli proffs blir han tveksam, men han beslutar sig ändå för att träna henne.

Jag har alltid uppskattat bra boxningsfilmer. Trots att jag inte gillar att titta på sporten så tycker jag att den gör mycket bra ifrån sig på duken. Jag vet inte varför men jag njuter alltid av att titta på snygga fightingsscener på film. I Rocky handlar allt om känsla med stort k. Det är en sån film som man ger högsta betyg för att den går rakt in i hjärtat och stannar där.

Million dollar baby är en ytterst välgjord film med mycket läckert foto faktiskt. Clintan använder sig mycket av mörker och en blåaktig ton, så det ser faktiskt riktigt snyggt ut. Jag gillar de scener mellan Freeman och Clintan då man bara ser ansiktet på skådespelarna och allt annat är mörkt. Det ser snyggt och nästan lite teateraktigt ut då, men hur som helst vill jag poängtera att det är en av de snyggaste filmerna i genren.

Skådespeleriet är det som håller upp filmen väldigt mycket. Hilary Swank borde få en oscar för sin roll. Hon spelar mycket övertygande och hon är en väldigt duktig skådespelerska när hon väljer rätt roller, för hon kan vara ganska ojämn. här spelar hon mycket bra som lite hill billy-aktig tjej som vet var hon vill komma. Eastwood är också riktigt bra som coachen Frankie. Han är en väldigt duktig och etablerad skådespelare och här visar han sin talang. Även Morgan Freeman är som vanligt väldigt bra. Här spelar han både en biroll och som berättarröst och han gör både på ett mycket bra sätt. Speciellt berättarrösten för han har verkligen rätt röst. Hoppas på att han får oscar för bästa biroll.

Annars är handlingen smått bristfällig ibland och hoppar lite. Men bara ibland! Tycker att den har ett ruskigt högt tempo i första halvan av filmen medan andra är lite långsammare och mer drama-aktig. Många klagar på sista halvtimmen för att filmen känns utdragen, men jag tycker inte det. Det är en plötslig ändring som gör filmen mer till ett drama och den lyckas bra då med. Jag tappade aldrig intresset och var engagerad i storyn, som är väldigt oförutsägbar. Handlingen får en ganska oväntad twist och efter det ändrar filmen tema lite, på ett ganska smidigt sätt.

Boxningsscenerna var väldigt lyckade, de med. De är ganska råa och jag gillar ljudeffekterna som man har lagt till när slagen träffar. Det är underhållande fighter, men till skillnad från Rocky är Swanks karaktär lite väl oövervinnlig ibland.

Allt som allt så är detta en mycket bra boxnings/drama-film och jag kan bara konstatera att Clintan har gjort ytterligare en succéfilm. Hoppas att han hinner att göra flera i samma klass som denna och Mystic River. Jag tror att Clintan kommer att lyckas i Oscarsgalan i år med.