RecensionOcean's Twelve

Den allra första versionen av Oceans Eleven kom 1960, med bland annat Frank Sinatra och Dean Martin i huvudrollerna. 41 år senare (2001) kom nyinspelningen med samma namn och stjärnutbudet var lika stort. Där kunde det ha varit stopp. Men tyvärr gjordes det en Oceans Twelve.
Titeln syftar på den tolfte medlemmen i rånarligan vilket är frugan Tess Ocean (Julia Roberts), som ofrivilligt dras in i sin mans fuffens. Danny Ocean (George Clooney) och hans kumpaner blir utpressade av gamla ärkerivalen Terry Benedict (Andy Garcia), som vill ha tillbaka de pengar som Oceans Eleven stal från honom i första filmen (alltså nyinspelningen). Hänger ni med? Det är lika krångligt som det låter. Det finns inte en chans att hänga med i alla turer och vändningar eller vem som lurar vem. Där styrkan hos den första filmen låg, brister nu denna uppföljare. Det är inte längre roligt att följa med ”goda” rånare på deras kupper och planeringar. Det hela känns som en betald europasemester för George Clooney och hans polare. Brad Pitt kanske skulle ha stannat hemma och tagit hand om sitt äktenskap istället för att göra denna film.
När Tess Ocean (fortfarande Julia Roberts) gör någon slags tillskruvad cameoroll som just Julia Roberts, vill jag lämna biografsalongen i ren protest. Det känns löjligt och ett försök till en rolighet som inte går hem hos mig. Dock gör Catherine Zeta-Jones bra ifrån sig i rollen som en gammal flickvän till Brad Pitts rollkaraktär. Det är även roligt att se svensken Johan Widerberg i en liten roll som hennes assistent.
Men vill ni se en bra film och inte bara vilja titta på George Clooney (vilket bara min medpublik verkar ha gjort), så råder jag er helt enkelt att istället hyra ettan.