RecensionDesperado

Myten om den vandrande vålnaden som söker \"Butcho\" sprids vidare som en förvarning innan hans ankomnst till den pittoreska lilla staden, fylld av gangsters.

Visst är storyn tunn, men i detta sammanhang känns det bara bra, och för tankarna till en undermålig serietidning, eller varför inte en B-film av det värsta slaget. Hur ofta har vi inte sett senariot; den ensamme hjälten rider in i en stad där hans ärkefiende och frus mördare befinner sig, och kräver där sin hämnd?

Det som höjer Desperado från de andra filmerna av denna typ är, att den är välgjord och har ett högt underhållningsvärde! Inledningen med Steve Buscemi som berättar myten om killen med ett gitarrfodral full av vapen är helt lysande.
Filmen visar upp serietidningsvåld med snygga pistolfighter och hårda gangsters, det hela varvas med endel finurliga skämt och skön bakrunds musik.

Antoni Banderas känns helt rätt i rollen som El Mariachi med sitt karismatiska och mystiska utseende. Hans skådespelarprestationer kan diskuteras, men det gör inte så mycket i denna film då själva behållingen från filmen inte ligger i skådespelarna utan mer i stämningen. Steve Buscemi och Quentin Tarantino höjer filmer ytterligare ett snäpp med sina orginella sätt att framföra skämt.

Men tyvärr känns filmen alldeles för lång och utdragen, man tröttnar på Antoni Banderas karaktär, och filmen känns inte alls lika intressant som den gjorde i inledningen. Filmen fylls ut med ganska ointressanta händelser som egentligen inte tillför filmen någonting. Desperado känns också alltför linjär och enkelspråkig, förvänta er inga vändningar, eller orginella inslag för den delen.
Själva finalen är en bisvikelse, man kunde nog ha väntat sig något mer än vad som i själva verket gavs.

Men trots sina brister är Desperado är väldigt underhållande film, speciellt om man gillar överdrivet våldsam serietidningsaction utan hjärna, men med en desto större själ.