RecensionGarden State

När jag hörde att Scrubs-killen Zach Braff skulle spela huvudrollen i en film, som han dessutom själv både skrivit och regisserat, kände jag mig till en början skeptisk. Men efter att filmen fått strålande recensioner — samt jämfördes med två av 2004 års bästa filmer — kände jag mig tvungen att ge den en chans.
Garden State handlar om Andrew Largeman — en misslyckad skådespelare, som under hela ung- och vuxendomen, genom medicinering totalt kopplats bort från sitt känsloliv. Moderns självmord för honom tillbaka till trädgårdsstatens barndomsstad. Där träffar han sina likgiltiga pundande high school-kamrater plus en överdrivet sprallig tjej att förälska sig i.
Väntar man sig underbar melankoli, i stil med Lost in Translation eller Eternal Sunshine of the Spotless Mind, så är det förgäves. Filmens första minuter kändes visserligen lovande, men stämningen förtas helt av juckande hundar och andra knasigheter. Dylika humorelement kan jag visserligen acceptera i ett avsnitt av Scrubs — då TV sällan är mer än skräpmat för hjärnan — men när man applicerar samma koncept på långfilmsformatet, urartar det hela i en stinkande feel good-smörja av sällan skådat slag. På det hela taget lämnar Garden State samma känsla som en lång jävla Coca Cola-reklam. Kärlek är helt enkelt vackrare när den gör ont.