RecensionOcean's Twelve

När man har med en uppföljare att göra, är det ofta svårt att överträffa ettan. Oftast misslyckas man, men ibland lyckas man.
Kanske håller inte många med mig, men Ocean's Twelve är precis en sådan som är minst lika bra som föregångaren, dels för att man har behållit alla skådisar, och bara lagt till några nya, och dels en ny handling samt ny kontinent.

Det börjar med att Danny Ocean får besök av Terry Benedict (som Ocean-gänget blåste i Las Vegas i förra filmen), och krävs på att betala alla pengar tillbaka. Då kallar Ocean tillbaka alla andra tio rånare. Det blir ett förträffligt gäng, som åker till Europa för att påbörja jakten efter nya rånobjekt.

I förra filmen var det ganska förutsägbart, så man fick uppfattningen om vad som ungefär skulle hända på slutet, men i denna film visste man knappt vad som skulle hända härnäst, allra minst vad överraskningen i slutet skulle bli. Men när det närmar sig, får man en svag uppfattning, och det sänker betyget lite.

Annars är Catherine Zeta Jones ett stort plus, men jag tycker det var synd att Julia Roberts inte syntes så mycket, men de scener hon var med i var värdefulla och underhållande. Det blev lite blandning med fiktion och verklighet. Därför blev konceptet ganska lyckat, men man kan inte precis säga att det överträffade ettan, men det är en film som lyckades behålla den underhållande biten. Och man kan nog tacka alla skådisar från förra filmen för det. Utan dem hade uppföljaren inte varit sig lik, eller lika charmig.