RecensionGarden State

Det hela började med en trailer, som jag knappt visste existerade. En dag köpte jag en tidning vid namn \"Ingmar\". De hade sett trailern. De tyckte så mycket om den att de skrev ett helt mittuppslag om bara trailern, där de skrev om varje scen och samtidigt spekulerade lyriskt över hur bra den verkar vara. Jag var bara tvungen att se trailern. När den va slut satt jag och rös, kände att jag verkligen ville se den. När Ingmar sett filmen var de fortfarande helt lyriska, fast på ett lugnare sätt. Idag såg jag den. Måste bara säga det att jag älskar den.

Nu sitter ni som frågetecken och undrar vad den handlar om. Den handlar om en kille vid namn Andrew Largeman som återvänder till den stad han växt upp i, som han 10år tidigare hade lämnat för att börja på internatskola, för att gå på sin mors begravning. Filmen börjar med en bunt intressant, roliga och även lite småtragiska klipp där man ser Zack Braff i centrum. Tyckte det va intressant att han inte sa en enda replik förrän flera minuter i bild. Man fick chansen att fundera och spekulera om vad som försegick i hans sinne. Man fick ett intryck om att filmen va så mycket djupare än vad man fick se. Efter en ganska komisk upplevelse träffar Andrew Sam (spelad av Natalie Portman), som är lite av en mytoman. Det uppstår genast en djupare kontakt mellan dessa två som finns där men är svårt att sätta fingret på. Under sina dagar i staden träffar Andrew gamla kompisar och försöker ta igen lite förlorad tid, han lär känna Sam ju mer filmen fortgår och de blir till slut förälskade i varandra. Hela handlingen ackompanjeras av ett helt underbart soundtrack innehållande låtar från artister så som Simon & Garfunkel, Coldplay och The shins. Skåpespelet av Zach Braff och Natalie Portman är helt fantastiskt, om nu ens det ordet räcker till. Zach är en naturbegåvning som både kan vara djup, lättsam och tragisk. Finns ingen som kan göra så klockrena ansiktsutryck som han. Han kan verkligen sin karaktär utan och innan, man känner direkt samhörighet till honom Natalie åt andra sidan är en gudinna. Hon spelar Sam på ett så otroligt övertygande sätt att man nästan blir kär. Allt de gör görs på ett sätt att man nästan förväntar sig att de ska avbryta handlingen för att ge dem en Oscar på plats.

Efter filmen gick jag och min kompis och pratade om filmen och vi kom båda fram till att det egentligen inte hände så mycket; ingen som dog, inget skrämmande, inget direkt spännande i hollywood-manér, inga sex-scener, utan det är en helt vanlig film. Okej, detta kanske måste utvecklas. Med vanlig menar jag inte att den är som vilken annan film som helst, hehe, absolut inte, den här är otrolig, djup, rolig, tragisk, romantisk och mysig framför allt. En riktigt skön film med andra ord. Det som skiljer den från andra filmer är djupet bakom handlingen och karaktärerna, främst då Zachs.

Jag gick in i salongen utan att veta vad ja skulle tycka om filmen, trailern sa mig inte så mycket direkt. Jag gick ut ifrån salongen med rysningar och ett leende på läpparna, ett leende som kommer vara ett tag framöver. Zach är riktigt bra, både som regissör och skådespelare! Han vill jag se mer av i framtiden.

Jag ger den här filmen 5p av 5 möjliga. En av de absolut bästa filmer jag sett.