RecensionTomten är far till alla barnen

Svenska komedier brukar för det mesta vara smått roliga. 1999 så regisserade Kjell Sundvall en av dom bästa svenska komedierna nånsin: Tomten är far till alla barnen.
En svensk julfilm med massor av humor så det bara stänker!

Filmen börjar med att Janne och hans sambo Sarah vaknar på julaftonsmorgonen tillsammans med alla barnen som bor i huset. Ingen av barnen är Jannes utan alla barnen är barn till Sarah och hennes tre tidigare killar: Åke, Gunnar och Eric. När Janne ska äta frukost så ser han helt plötsligt en massa julmat i kylskåpet, och får veta att Sarahs tidigare killar och deras nya fruar och vänner och bekanta ska komma och fira jul hemma hos dom.

Mot Jannes vilja, så kommer en efter en in i huset, och det börjar genast att snackas om barn och äktenskap och svaller.

Det ser ut som en helt vanlig och fin julafton för allihopa, barnen leker och öppnar sina julklappar, dom vuxna männen badar bastu och kvinnorna tar hand om maten och pratar med varandra.

När allihopa senare sitter och äter julbord så bestämmer sig Sarah för att berätta en hemlighet till Janne:
Hon är med barn!! Inget konstigt med tycker dom flesta, men för Janne så blir det ett riktigt mysterium. Janne råkar nämligen bära på en hemlighet som han inte har berättat för Sarah eller för någon annan tidigare, något som är svaret på varför han inte kan ha barn.

Och om Janne inte är pappa till barnet, vem är pappa då?
Har Sarah varit otrogen och legat med Åke, eller Gunnar, eller Eric, eller med någon annan? Kanske med tomten?

Filmen bjuder på många överaskningar och humor!! Skådespelarna lever verkligen in i sina roller plus att filmen fick en hel rad Guldbagge-nomineringar. Peter Haber (Beck-filmerna) passar perfekt i rollen som Janne, och i rollistan finns b.la. Dan Ekborg, Leif Andrée, Suzanne Reuter, Anders Ekborg m.fl.

En av dom bästa svenska julfilmer och komedifilmer som jag har sett, jag njöt utav den när jag såg den på bio, jag njuter än idag när den nu för tiden går på TV!!
Man älskar verkligen minut för minut, och jag känner att jag bara kan ge den högsta betyg: 5:a!
Om inte \"Tzatsiki, morsan och polisen\" hade gjorts och varit nominerad samtidigt på Filmgalan 2000, så hade nog den här filmen vunnit en del priser, för det var den värd!!

ÄKTA SVENSK JUL TILL ER ALLA!!!!!