RecensionCrouching Tiger, Hidden Dragon

När jag såg denna filmen för första gången så lämnade den mig hänförd, jag visste att jag inte rättvisst skulle kunna se på vissa sorters filmer igen. Den introducerade mig också för en ny sorts filmskapande som jag inte hade sett eller upplevt tidigare, och det var underbart.

Filmen utspelar sig i 1900- talets kina och följer den ärrade hjälten Li Mu Bai och hans liv. Efter många år av blodgjutelse och ära så har han tröttnat på livet som kringvandrande vagabond och vill lägga sitt mytomspunna svärd \"Det Gröna Ödet\" på hyllan. Besvärad av skuld känslor över att ännu inte hämnats sin förra mästares död ger han bort svärdet till Sir Te, en gammal man och vän. Det tar inte långt tid förrän svärdet blir stulet.
Efter en andlös strid som utspelar sig över den lilla stadens hustak och som sedan ebbar ut över en stor stenvägg fastslår den kvinnliga svärdmästaren ( Och objektet för Li MU Bais hemliga passion) Shu Lien att vem det än var som stal svärdet så var han/ hon väl tränad i den hemliga Wudan Stirdskonsten, och är det bara ett sammanträffande att guvenörens dotter samtidigt har anlänt till Sir Te's husshåll som gäst... vem vet!

Crouching Tiger, Hidden Dragon slog publiken med häpnad, såväl den amerikanska som asiatiska. Med sin överväldigande blandning av kampsport, dans, drama och romantik och \"högtflygande\" specialeffekter så satte den en ny standard för asiatisk film. Detta är en bländande vacker berättelse fylld med passion, lidelse och kärlek. Ang Lee som är filmes regissör hyllar den kinesiska filmkonstens historia i denna episka berättelse. Att han senare skulle komma att regissera en film som \"Hulk\" är nog för att man ska få tårar av blod i ögonen, men förhoppningsvis så återvänder han snart till att göra mer karaktärsbildande filmer.

Filmen plockade också upp dittils ganska onämnda skådespelare, i alla fall för mig, såsom Michelle Yeoh, Chow Yun Fat och Zhang Ziyi. Visst hade Michelle Yeoh gjort en mer eller mindre lyckad insats i \"Bond\" men ingenting som var tillräckligt för att man skulle komma ihåg henne en längre stund, men när jag sedan såg henne lysa i denna film som en stjärna på natt himmelen så blev jag chockad över att all denna färdighet som seriös skådespelerska hade gått Bond regissören om intet.

Crouching Tiger, Hidden Dragon är en stilren berättelse som inte kommer att lämna någon oberörd, vare sig om man hatar den eller älskar den. Många har besvärat sig över att dom inte gör mycket annat än att \"slåss\" och det är förvisso sant, men det är så man berättar hela berättlsen i denna film, historien förs vidare genom kampsports striderna som ibland påminner mer om dans än något annat, och Ang Lee gör det på ett trollbindande vis som fångar publiken och håller dom på halster ända fram till den slutgiltiga uppgörelsen. Detta är en utav dom bästa filmerna som jag någonsin har sett och jag kan inte rekommendera den tillräckligt mycket.