RecensionPopulärmusik från Vittula

Läste boken Populärmusik Från Vittula och många skratt blev det faktiskt även om jag tyckte att den var lite för svängig. Uppväxten i Pajala för Matti och Niila uppfattade jag som väldigt rolig och hemsk på samma gång. Nu till filmen.

Den handlar om Matti och Niila som växer upp i Tornedalen i Pajala i ingenmansland där inte mycket händer. Vi får följa dem genom livets alla hållplatser samt träffa på lite äkta original från bygden, och då menar jag äkta! Niila växer upp i en stor familj med massa syskon föräldrar och sin farmor. Det råder sträng kristendom s k Laestadinism. I Mattis hem är det lite mer Svensson över det hela. Matti villl en dag bli rockstjärna och repar för sig själv och senare också med Niila i garaget hos Matti. Vi följer dem genom uppväxten och frustrationen finns hela tiden där att de vill bort från hela skiten som GT sjunger.

Filmen var väl som boken lite svängig och något ojämn, men i sin helhet var jag faktiskt nöjd och när komikess som Lennart Jähkel kliver in i bilden blir inte saken sämre och definitivt inte tristare. Han spelar Mattis farbror som under en bröllopsfest börjar mäta sig med den ingiftna släkten som är finsk vilket till slut avgörs i en bastutävling vilket för mig är filmens höjdpunkt och en av många höjdpunkter man tar med sig efter den här filmen. Strålande Jähkel! En annan som gör sin rolll mycket bra är Niilas pappa som är exakt så hård och otäck han ska vara.

En annan personlighet man lade märke till var Ryssi-Jussi som är en gammal utsliten sakletargubbe med kvinnliga sidor...eller vad man nu ska kalla honom. jag vet att det inte låter så bra och det är det inte heller. Men replikerna han gör och hans utseende gör en bara full i skratt.

Jag ger den en trea för att höjdpunkterna lyfter upp allt det som är lite sämre. Jag tycker boken blev bra på film och jag tycker bok och film blev ungefär lika bra. Läs och se båda efter varandra. Det är då det är som roligast då man bildat sin egen uppfattning om personligheterna i boken.