RecensionHitta Nemo

Pixar Animation studios, bara man hör det namnet så får man bara tänka på en data-animerad långfilm från Disney!! För snart 10 år sen kom \"Toy Story\" ut, för 6 år sen: \"Ett Småkryps Liv\",
5 år sen \"Toy Story 2\", 3 år sen \"Monsters .Inc\" och till sist den bästa filmen hittills: Hitta Nemo!!

Ja, bara man hör namnet, så fattar man vad filmen handlar om (nästan)!!

Hitta Nemo börjar med att en liten clowfisk vid namn Marvin förlorar sin kära hustru Korall och alla sina 400 barn (fiskägg) utom ett som han hittar!! Han lovar att det aldrig ska hända något ont med hans enda son: Nemo!! En tid senare så är det dags för Nemo att börja skolan, och Marvin är mer nervös över att något ont ska hända honom (istället för att bete sig som dom andra papporna). Det slutar med att Nemo och Marvin blir osams när Marvin skämmer ut honom under en utflykt som tyvärr leder till katastrof: Nemo blir tagen av ett gäng dykare!!!!!!

Nu måste Marvin hitta sin son och rädda honom!!! Under sin långa resa har han med sig en fisk som heter Doris (filmens roligaste karaktär) som tyvärr lider av när-minnes förlust, vilket betyder att hon lätt glömmer saker på några få sekunder!!!!
Samtidigt så hamnar Nemo i ett akvarium på en tandläkar-mottagning tillsammans med ett gäng andra fiskar!!!
Och det blir mer problem när det visar sig att Nemo är en present till tandläkarens brorsdotter Darla (som är en riktig fisk-mördare)!!!

Under filmen möter Marvin och Doris många olika sorters fiskar och havs-djur där vi får följa med på ett spännande äventyr!!

Med coola effekter och framför allt snygg data-animation så kan man bara älska den här komiska och gulliga filmen om ett gäng fiskar!!!
Musiken är väldigt bra och rösterna (både på svenska och orginalet) är helt och hållet perfekta!!!
Duktiga skådisar där vi på svenska får höra komikern Ulla Skoog i rösten som Doris och på engelska så får vi höra William Dafoe (Spiderman) i rollen som Gill (en av fiskarna i akvariumet)!!

Filmen vann en Oscar för bästa animerade film vilket den varvärd pls att den var nominerad till bästa manus, helt klart en av tidernas bästa animations-filmer!!! Pixars bästa hittills!!!!