RecensionHitta Nemo

Hitta Nemo är ännu en helt underbar produktion från Disney/Pixar.

Det handlar om den lilla clownfisken Nemo. Under hans första dag i skolan så går det snett för honom. Hans pappa Marvin hittar Nemo vid en djup avgrund. Marvin berättar för Nemo att han inte får leka på sådana farliga ställen och skäller lite på honom.

Nemo simmar då bort till en båt som ligger vid ytan. Han slår sin fena på den och börjar att simma tillbaka. Nemo vill visa Marvin att det inte händer något farligt. Han vill visa vad han kan, provocera lite, eftersom han inte får leka där.

Då dyker det plötsligt upp några sportdykare som fångar Nemo. Han förs runt hela jorden och hamnar i ett akvarium hos en tandläkare i Sydney. Marvin är förkrossad och börjar sitt letande efter Nemo. Ett letande som skall komma att föra honom genom världshaven.

Skådespelarna/karatärerna är roliga och finurligt påhittade. Det finns en skön blanding utav karaktärer i Hitta Nemo. Alla karaktärer känns riktigt bra och stabila.

Handlingen är väldigt underhållande och vacker. Här finns det allt:
kärlek, föräldraskap, sorg, kamratskap, humor, allvar och en massa värme. Allt blandat till något som passar både barn som vuxna.

Produktionen är riktigt bra med en underbart klar och bra bild, den är t.o.m. väldigt bra. Ljudet är Dolby Digital EX som för verkligheten ännu närmare. Det känns nästan som att vågorna skall spolas genom hela rummet. Ljudet känns klockrent.

Jag tänkte sänka ett poäng på handlingen p.g.a att Nemo \"hamnade\" i ett akvarium på andra sidan jorden. Men, de lyckades väva hop hela historen på ett föredömligt sätt, så det gjorde jag aldrig.

Hitta Nemo är en fullträff, ett riktigt mästerverk som roar liten som stor. Jag antar att det här är ännu en sådan här filmen som man kommer att kunna se gång på gång.