RecensionEvent Horizon

I en inte alltför avlägsen framtid har man hittat ett sätt att resa oändligt långt på kort tid. Det genomförs en resa med ett prototypskepp som försvinner. En tid senare lyckas man fånga upp en signal från skeppet och en expedition skickas iväg för att undersöka saken.

I grund är det samma historia som är temat i många filmer, Sci-fi och andra. Man kan jämföra med Alien 2 eller the Thing, likaväl som Predator eller varför inte The hunted.... Det som skiljer event horizon från övriga liknande filmer är stämningen och atmosfären. Det är en obehaglig film, man kan känna hur stämningen vibrerar i luften, hur rummet man sitter i blir mindre och mindre. Man introduceras inte speciellt ingående till karaktärerna, men det räcker för att man ska engagera sig i dem. Skräckkänslan är mer påtaglig i event horizon än i någon annan film jag sett. Effekterna är inte de mest avancerade, men det är inte där filmens styrka ligger. Det är inga storslagna bilder, det är inga episka hjältedåd. Men det är en känsla av utsatthet, ångest och ondska som är fruktansvärt påtaglig.

Jag har inte sett någon dvd-version av filmen, men jag kan tänka mig att allt den har att erbjuda blir otroligt mycket starkare med ordentligt ljud och klockren bild.

Detta är en film jag varmt kan rekommendera till alla som är ute efter en adrenadlinkick, alla som brukar tro att de inte kan se en film som får dem att vilja blunda och hålla för öronen. Kort sagt till alla som är sugna på att bli vettskrämda i sin mjuka sköna tv-soffa.