RecensionBlade Runner

Då det här anses vara en av de stora Sci Fi-rullarna kände jag mig litet tvungen att plocka ned den från hyllan och, tja, se på den. Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta, bortsett från att jag hört om de \"underbara miljöerna\" och den \"fantastiska stämningen\".

Blade Runner är en ganska seg film, och det är inget fel på sega filmer, så länge de är intressanta. Blade Runner är inte vidare intressant, åtminstone inte efter en halvtimmes tittande. Det hela börjar riktigt fint, Harrison Fords rollfigur introduceras litet lätt tillsammans med den värld han lever i. Man märker av de underbara miljöerna och den fantastiska stämningen rätt fort. För miljöerna är verkligen bra, visst, en skitig metropol är väl inte den mest inovativa framtidsgissningen, men den görs bra. Vad som gör den bra är däremot en svårare fråga att besvara, diverse teknisk apparatur såsom fordon och vapen ser tämligt larviga ut, likaså kläder och frisyrer som bitvis är riktigt banala (den genomskinliga regnrocken är inte min favorit). Neonskyltarna gör sitt dock, och är riktigt härliga som de enda egentliga ljuskällorna om natten.

Stämningen då, tja Harrison Ford agerar, och han gör det rätt övertygande faktiskt. Han har ideligen en svettig och rätt förvirrad ansiktsbild, och han är den karaktär som egentligen är intressant. Fords fiende i filmen, fiende nummer 1 alltså, Rutger Hauer, känns inte riktigt klockren. Lite för tokig, och lite för, tja skum. Det finns dock en scen i regnet som han gör riktigt, riktigt bra och där får Ford finna sig i att stå i skymundan. Övriga karaktärer känns gammla och inte nyskapande för fem öre, och de är inte gjorde eller spelade tillräckligt bra för att få mig att lyfta på något av mina två ögonbryn.

Ja, miljöerna är rätt bra, till en början, man vänjer sig dock rätt fort för att istället börja irritera sig över de töntiga framtidsvisioner de kostymansvariga haft. Även karaktärerna är torftiga. Det börjar låta lite gnälligt nu, har vi månne ett briljant manus som förmår fösa upp Blade Runner? Nej, det är faktiskt ganska adekvat, inget att exalteras över. Rutger Hauer spelar en av replikanterna, robotar (ungefär) vars syfte är att slava, de lever bara i fyra år och nu vill de utföra diverse dåd, stackars oss människor! Låter det intressant?

Vad är det som gör Blade Runner bra egentligen? För det är en bra film, varken mer eller mindre. Jo, det är mörkret, skiten och Harrison Fords svett. Det är skönt att se på Blade Runner, därmed inte sagt att den är direkt bildskön, utan lite mer alternativt snygg, skulle man kunna säga.

Fina miljöer (utan alltför imponerande detaljer tyvärr), råhärligt mörk stämning, en passiv men övertygande Harrison Ford och några minnesvärda scener gör det här till en bra film, utan att imponera.