RecensionHitta Nemo

Det sägs att tecknade filmer inte är för vuxna eller för tonåriga - de är helt enkelt för barn. Men det finns undantag, och i vissa fell stora undantag. Denna film tillhör de stora undantag, och det är definitivt en film för alla oavsett ålder.

Nemo är en röd clownfisk som en dag blir arg på sin pappa och försvinner. Olyckligtvis råkar han bli fångad av människor där uppe och sätts i en akvarium. Hans pappa som är förvirrad, beslutar sig för att göra den långa resan till Sydney för att få honom tillbaka. Och det blir en kul och äventyrlig färd tillsammans och vid sin sida har han en kvinnlig fisk som har minnedemens som gör att hon glömmer nästan allting nån sekund senare.

Det är en oförglömlig animerad film, som har allt en film borde ha. Romantik, komedi, vänskap, tillit, coming-of-age, föräldraskap... Nåja, nästan allt. En ny sort av familjefilm som jag skulle gilla att se fler av. Vad som är verkligt bra med denna underbara oförglömliga filmen, är att det finns en så allvar underton samtidigt det är så skämtsam i grunden att allting blir bara för roligt och samtidigt för sorgligt.

Det som är intressant med denna film är att man har tänkt ut alla olika sorters av havsdjur, och placera dom tillsammans och se hur de fungerar ihop. Det är en kul idé, och man gapskrattar då och då när det bara blir för knasigt. Men det är definitivt Nemo och akvariumdjuren som lyfter upp filmen till den grad att det blir en ren och skär underhållande film för hela familjien.