RecensionCubic

Cubic, eller Equilibrium som den egentligen heter, handlar om en framtid där alla människor lever i ett totalitärt samhälle där ingen tillåts visa känslor. Böcker, konst och musik är strängt förbjudet och genom att visa sina känslor har man förverkat sitt rätt att leva. För att kontrollera att människornas känslor inte väcks till liv använder sig myndigheterna av medicinen prozium som alla medborgare är tvingade att använda. På detta sätt har statsstyrelsen lyckats skapa ett samhälle fritt från krig och konflikter, fritt från hat och vrede, men också fritt från kärlek, sorg, lycka och äkta vänskap. Men det finns såklart några frihetskämpar?.
Många verkar dra paralleller med The Matrix vilket kanske inte är helt överraskande. Även om handlingen inte alls är densamma så är själva grundkonceptet likt The Matrix i några avseenden, men allra främst är det nog actionsekvenserna som kan uppfattas som \"matrix look a likes\". Men där den första Matrix filmens koreografi var riktigt snygg och välgjord så upplevde jag Equilibrium som svagare. De flesta actionsekvenserna är dock riktigt häftiga och mycket underhållande, men tyvärr är de inte riktigt lika snygga som i exempelvis The Matrix. Emellanåt \"snabbspolas\" det väl mycket som för att dölja att filmens budget inte riktigt räckt till för att göra det riktigt väl koreograferat hela vägen vilket i sin tur resulterar i att det ibland ser lite töntigt ut. Synd på några för övrigt coola sekvenser.

Equilibrium är en film som försöker kombinera drama med tuffa actionsekvenser och resultatet har blivit sevärt. Manuset är intressant och skådespelarna gör bra prestationer. Miljöernas passande kyliga och sterila atmosfär känns som klippt och skuren i förhållande till handlingen. I Equilibrium finns vissa likheter med George Orwells bok \"1984\". Det som ändå blir ett problem är att man inte riktigt lyckats med att skapa en bild av helt känslolösa människor, flera karaktärer spritter ju av känslor, åtminstone efter en ganska förutsägbar mall, där onda är onda och goda är goda.