RecensionSagan om ringen - härskarringen

Splatterfilmsregissören Peter Jackson (Bad Taste, Braindead m fl) har nu tagit ett långt steg i filmvärlden. Och filmatiserat en av världens största böcker nämligen trilogin om Härsskarringen. En alltid lika populär bok som lade grunden till fantasy. Och som han har gjort det.

Frodo Baggins får ärva en mystisk ring av sin farbror Bilbo när denna ger sig av till alvernas land. Ringen visar sig ha dolda och mycket onda krafter och kan förvandla gott till ont. Efter ett möte i det vackra paradiset Vattnadal så bestäms det att ringen ska förgöras. Men vägen dit är lång och kantad och tär på de nio som ska utföra uppdraget.

Detta är upptakten till en mäktig äventyrsfilm í storstilad klass. En tre timmar lång film som innehåller allt. Spännande actionscener med vackra bakgrundsmiljöer. Känslor som svallar och alltihop i en njutbar mix. Skådespelet är på topp, flickhjälten Elijah Wood (Deep Impact, Faculty) gör en enastående prestation som Frodo. Och danske Viggo Mortensen (Indian Runner) gör en klanderfri insats som krigaren Araghorn. Sean Bean (Ronin,Golden eye) är minst lika bra som Boromir. Och sist men inte minst Sir Ian Mckellen som är helt perfekt som trollkarlen Gandalf.

Jackson har lyckats fånga en stämning som griper tag i åskådaren och för honom in i det ljuva Midgård.

Högsta Betyg!