RecensionRovdjuret

Efter att nästan ha väckt ramaskri på filmcafe efter att folk sett mitt betyg på denna filmen kände jag att det var dags att i en recension försöka motivera betyget.

Historian vet väl alla som kommer läsa den här recensionen i ren ilska för att jag nedvärderar deras Action - älskling. Filmens dragplåster är en Arnold Schwarzenegger som leder en grupp Commandosoldater där de blir jagade av någonting utomjordiskt. Ett monster som kallas för Predator (Rovdjuret.)
Därefter dör en efter en och Arnold får snart utkämpa sin kamp mot denna otroligt farliga fiende alldeles själv. Som vanligt - men det kan jag ha överseende med.

De flesta motiveringar jag får höra när jag diskuterar denna filmen med folk är att den är ju så häftig och coolt och Predatorn så ball och allting är så fräckt.
Anledningen till mitt betyg är lika enkelt som dessa orden haglar över mitt omdöme; Jag tycker inte det. Man kan kalla det Popcorn - rulle, Actionrulle eller vad som helst men jag tycker inte att ett gäng muskelösa soldater med stora vapen i en djungel är särskilt fräckt. Och givetvis är smaken olika.
Det har jag full förståelse för. Men för mig är inte ordet Kult lika med bra - och jag tycker inte att det är särskilt spännande eller fräckt någon gång. Allt jag får vibbar av är att regissören John McTiernan ville skapa en grabbfilm som alla tyckte var så ball som möjligt. Jag minns mycket väl också när jag såg denna filmen tillsammans med skolans coolingar hur fräckt de tyckte allting var.

Det stora problemet för mig är - tycker man sådant här är Coolt. Tycker man förmodligen Allting sådant här är Coolt.
Ni förstår min poäng. Jag tycker om diskussioner men jag ser gärna att någon motiverar riktigt bra varför man älskar denna filmen så mycket. Det räcker med att man säger det jag just poängterat men jag tycker inte det är särskilt bra beskrivning utav det.

Jag är ingen Actionfantast i övrigt heller eftersom jag tycker filmer ska beröras och kännas - men inte ens när jag försöker koppla bort den delen av min kritiska filmsida tycker jag om den här filmen.
Predator är och förblir en överdriven, maskulin och ganska larvig film i mina ögon. Mycket Action - javisst. Men inte på ett särskilt spännande sätt.
Bara överdrivet.