RecensionThe American Nightmare

För bara några år sedan på 70 talets slut och hela 80-talet präglades USA:s filmindustri av skräckfilmer. I The American Nightmare har man samlat ihop några av de största filmskaparna inom skräckfilmsbranschen och några forskare som håller på med just skräckfilm. Adam Simon som regisserade filmen har tagit sig tid att träffa George Romero, John Carpenter, Tom Savini (make-up expert), Wes Craven, David Cronenberg och Tobe Hooper som alla har betytt mycket för skräckfilmen.

I den här filmen rör det sig inte bara om skräckfilm utan även om politik.
Adam Simon binder ihop politiska frågor som krig till skräckfilmsgenren och vi får höra vad de här regissörerna och forskarna har för åsikter om hur skräckfilmen påverkar oss i verkliga livet. Det är mycket intressant att höra de här skräckfilmsveteranernas politiska åsikter eftersom skräckfilm ibland kan dömas av vissa som sexistiskt eller fascistiskt.

Ju längre in i filmen man kommer desto större blir de här politiska frågorna.
Det råa videovåldet i vissa filmer parar dom ihop med t.ex Vietnam-kriget och massförstörelser av kärnvapen och frågar oss hur vi egentligen kan sitta och kolla på så mycket våld när det händer lika mycket, och kanske till och med mer, hemskare saker utanför filmvärlden. Vi får se mycket USA-kritik i filmen också. Det verkar som om Adam Simon har riktat hela filmen emot USA:s dåraktiga högerfascistiska politik, och det är bra att vi får se hur krig egentligen är och hur grym världen vi lever i kan vara, likaså USA:s presidenter.

The American Nightmare är en mycket skickligt skapad dokumentärfilm.
Den är gjord på ett snyggt, stiligt och näst intill perfekt sätt.
Det var ett modigt steg av Adam Simon att kritisera USA på det sätt han gjorde genom att vända allt det USA har skapat emot dom (som t.ex Vietnam-kriget eller kärnvapenbomben i Hiroshima) genom att ha klippt in vidriga klipp från verkliga händelser och placerat in i filmen, på det viset ser vi hur deras egna skapelser (jag menar alla krig och eländen i andra länder de har startat) egentligen inte bringar mer än död och förstörelse.