RecensionDjävulens advokat

Al Pacino tillhör eliten bland skådespelare. Han har medverkat i klassiker som Panik i Needle Park, Gudfadern-serien, En satans eftermiddag, Serpico, Donnie Brasco, En kvinnas doft och Frankie & Johnny.

Den här filmen innehåller inga tecken på att vara klassisk, och den kommer inte i närheten av att skapa någon enstaka scen som innehåller en form av god klass.

Den bygger på en novell av en man som heter Andrew Neiderman. Den handlar om åklagaren Kevin Lomax (Keanu Reeves) och hans missöden.
Han lämnar hemmet i Gainsville, Florida tillsammans med sin fru Mary Ann (Charlize Theron) för New York. Där ska han bevisa sina kunskaper hos läromästaren John Milton (Pacino). Han gör detta trots att modern varnat honom för att New York är en plats som besöks av demoner.

Milton visar sig vara en skum typ. Paret Kevin och Mary flyttar in i en lägenhet på Fifth avenue, där byggnaden för övrigt ägs av Milton. Där börjar det så småningom hända konstiga saker i samma stil som t.ex. Hyresgästen.

Men den här usla filmen håller tyvärr inte hög klass.
Den är dåligt genomförd med överspel från många håll och kanter, och lägenhetsklichén börjar bli tröttsam. Filmen kan inte skrämmas och dessutom är den stel som tusan.
Keanu Reeves har ju sällan spelat bra, med undantag av strålande Farligt begär. Al Pacino är ju rutinerad, men besitter samma kunskaper när det gäller Jack Nicholson att spela demonisk. Han har gjort det bättre förr.

Djävulens advokat är helt enkelt inte bra. Dessutom så är den otroligt fult gjord. Det förekommer inga konstnärliga ambitioner från regissören Taylor Hackfords (En officer och en gentleman) sida.

Vad ska ni se i stället, då?

Prova att se Rosemary's baby och Hyresgästen till att börja med.