RecensionHarry Potter och de vises sten

Jag har inte läst böckerna med Harry Potter vilket jag tycker är lite synd. Samtidigt gav det mig en liten fördel när det var dags att gå till bion för att se den första delen i sagan om Harry Potter på vita duken eftersom jag dels inte visste vad som skulle hända, och dels inte hade någonting att jämföra med.

Harry Potter är en tioårig pojke som bor hos morbror Vernon och moster Petunia som även har en odräglig son vid namn Dudley. Harry är familjens lilla slav och bor i ett litet skrymsle under trappan och när ett brev anländer från Hogwartskolan är inte morbror Vernon sen med att bränna det. Men tack vare Hagrid, en enorm man som jobbar på Hogwart, får han till slut ändå reda på att han faktiskt är en trollkarl och att han ska in på Hogwartskolan.
På tågresan möter han den lustiga Ron och Hermonie som blir han vänner och de anländer till den fantastiska trollkarlskolan där äventyret tar sin början.

Chris Columbus, kanske mest känd för att ha skrivit manus till bland annat Gremlins och The Goonies, öppnar hela Harry Potter - serien. Jag visste ungefär vad jag hade att vänta mig och fick uppleva ett äventyr som var spännande och välgjort. Harry Potter innehåller många saker som blir både lite magiska och spännande och skaran av skådespelare tycker jag gör ett bra jobb. Här och var skiner dock det lite barnsliga igenom och vad jag har hört balanserar böckerna hela tiden lite bättre på den linjen mellan vad man skrattar åt som barn och vuxen. Visst finns det tillfällen då det blir lite spännande men utan att aldrig riktigt skrämma till eftersom allting som till och med ska verka läskigt ser lite för snällt ut.
Eftersom jag inte läst böckerna vet jag inte heller vad man inte tagit med i form av handling men jag tycker ändå att den som film fyller sin funktion väl. Den är dock ganska stereotypisk och karaktärer hamnar i situationer man vet att dom ska komma till, eller säger repliker som känns lite för typiska. Visst är Ron en ganska rolig karaktär men regissören sätter honom i lite för förutsägbara situationer där han säger någonting väntat.
Trots allt är filmen stundtals en svindlande upplevelse med fantastiska scener och bilder och John Williams lyckas göra ett stämningsförhöjande soundtrack även fast han har varit lite lat och rakt av tagit musikstycke från Star Wars och Darth Vaders tema och överfört det till filmen.

Harry Potter och de vises sten gör mig mer spänd på fortsättningen än det kanske i sig är en riktigt bra film. Men den underhåller, om än på ett ganska stamplade försiktigt sätt, såhär i början på en filmserie jag med spänning kommer att följa.