RecensionThe Passion of the Christ

45 kr i timman betalade jag för att se denna tortyrorgie. Såhär i efterhand funderar jag på om jag skulle se den ens om jag blev betald samma summa.

Det är inte det att jag är överdrivet känslig för tortyr och blod på film, utan att filmen misslyckades med att ge nån sorts känsla för huvudpersonen. Det känns som om filmen förutsätter att man är troende kristen eftersom man omöjligt kan få nån känsla för huvudpersonen annars.

Det skulle lika gärna kunna varit en splatterfilm med lite påkostade effekter och lite snyggt fotoarbete, för visst filmen är ganska snygg, men oengagerande. Jag fick mer känslor för Arnold Schwarznegger's robot i terminator 2 när han mötte sitt öde.

I USA spelar denna film in miljarder, och man kan fråga sig om det beror på att flertalet där djupt troende eller på all uppmärksamhet den fått i media, antagligen både och.

Hur som helst tror jag filmen passar den amerikanska marknaden bra med sitt svartvita perspektiv om ont och gott. Den här kommer nog visas åtskilliga gånger på filmkanalen hallmark och god channel.