RecensionRovdjuret

En millitant grupp med soldater och en betydelsefull persons helikopter har blivit nedskjuten över \"djungeln\". Till undsättning kommer Dutch (spelad av Schwarzenegger) och hans manskap.
När man där kommit fram upptäcker man att det var inte alls den där räddningen uppdraget gick ut på, utan Dutch och hans gäng har blivit dragna framför näsan av ledningen. Det stora anledningen man blir utskickad är för att neutralisera en fiendebas där fienden närsomhelst skulle \"gå över gränsen\", med allt vad det innebär.
Detta fick självklart Dutch reda på efter att man neutraliserat basen, vilket inte var speciellt populärt då Dutch inte utför uppdrag av denna typ. På vägen hem blir gänget plötsligt attackerad av en mystisk varelse, och det är då den stora utmaningen kommer!

Själva idén är inte speciellt nyskapande eller orginell, därimot är \"rovdjuret\" det! Väldigt skoj att se Schwarzenegger och alla hans följeslagare livrädda för det stora \"det\" inne i djungeln.

Skådespeleriet kan man väl diskutera, då man kan nästan tro att man inte valt skådisarna efter talang, utan här är det störst muskler som gäller. Det funkar, speciellt i en film som denna, som vi förövrigt kan placera i \"popcornsrulle-facket\". För det är precis vad det är. Ser man en film som denna kan man inte förvänta sig en kärlekshistoria som utspelar sig på 1500-talet - Nej nej, för här är det glödande pipor och coola kommentarer som gäller, vilket känns helt rätt!

Det är inte bara en massa hjärndött skjutande som inte leder till nånting, utan även har man lyckats med en stämning som får en att känna sig iaktagen och jagad av 'Predatorn'. Även musiken känns 'filmisk' och får filmen att kännas mer pampig och maffig.

Se denna film, dröm dig bort in i djungeln och sätt dig in i Dutch och hans kamraters sits, för ett så välgjort 'monster' som i Predator skådar vi inte ofta! Och glöm för all del inte popcornen ;-)

- You're one ugly mother fucker!