RecensionSagan om ringen - härskarringen

Detta är en av få filmer som lyckas infria förväntningar från originaltexten, i detta fall boken \"Sagan om Ringen\" av JRR Tolkien.

Vi får följa med på ett episk fantasyäventyr i en värld bortom denna, del ett i en trilogi som utspelar sig i den värld Tolkien beskriver i sina böcker. För den som trots allt vill läsa böckerna men inte orkar igenom alla: välj att läsa boken \"Bilbo - En Hobbits äventyr\" för att få mer intressant och kompletterande bakgrund kring Bilbo själv, Gandalf, Gollum, dvärgfolk, alver unt so weiter.

Tolkiens värld är mycket väl detaljerad vilket ger den trovärdighet. Svärd och särskilda gåvor har sina egna historier och Tom Bombadill har en viktig roll i boken, men dessa lämnas utanför Jacksons berättelse. De kan av tidsskäl inte tas med i filmen, som så många andra intriger och små historier inuti den stora sagan. Det blir en hel del namedropping och referenser till platser och namn som en icke-läsare helt enkelt får ta.

Filmen får trots avsaknaden av fler detaljer att förkovra sig i en klar femma. Den får det för miljöerna, effekterna, kostymerna och attityderna(!) hos skådespelerana. Valet av aktörer är intressant och jag tycker de lyckas med att fånga personernas karaktärer från boken. Att en av huvudpersonerna i Viggo Mortensen (Aragorn) fick några timmar på sig att bestämma sig för sin medverkan i Sagan om Ringen och sedan med tydlighet gett 110 procent i sin roll är stort. En Oscar månne?

Sagan om Ringen är ett klassisk 'gott mot ont'-drama kryddat med magi, kärlek, hat, krig, hjältar och skurkar.
Peter Jackson har inte bara gett Tolkienälskare en god film, han har även gett en ny publik som hittills inte upptäckt \"Sagan om Ringen\"-böckerna en film som är en blivande klassiker. Den som hittills lyckats undvika begreppet \"Fantasy\" kommer få det väl definierat i Sagan om Ringen-trilogin!