RecensionSagan om ringen - härskarringen

Sagan om ringen är filmen som är baserad på världens mest lästa bok näst efter bibeln. För er som varken läst boken eller har sett filmen så kan handlingen bli svårförstådd när man läser den i en kort recension, men jag ska göra mitt bästa.
Historien utspelar sig i ett rike kallat midgård som är fyllt av fantasifulla varelser. Allt från Alver till dvärgar och orcher. En dag får en hobbit (som är ett kortväxt folkslag) vid namn Frodo av ödets händelse tag på en ring. Trollkarlen Gandalf som är en gammal vän till Frodo berättar att denna ring är smidd av en trollkarl vid namn Sauron som endast kan beskrivas som ondskan personifierad. Sauron vill ha tillbaka sin ring, och ringen som är smidd med mystiska krafter vill tillbaka till sin herre. Gandalf berättar att ringen måste förstöras och att enda platsen att göra det på är i elden inuti berget \"Mount Doom\". På samma berg bor också Sauron. Frodo beger sig därför tillsammans med några vänner ut på ett gastkramande äventyr för att förstöra ringen.

Se filmen och försök själv ge en översikt av handlingen så ska ni se att det inte är så lätt. Därmed inte sagt filmen är svårförstådd, men den innehåller så väldigt många nyckelpersoner och så mycket detaljer att det omöjligen går att skriva en kort recension utan att lämna ut väsentliga detaljer.

Viktigt att säga om filmen är att den bara är den första av tre delar, och nummer två har precis börjat gå på bio. Slutet på den första filmen kan därför ses aningen avhugget, men har man kommit så långt i filmen är man helt fast i historien och kan knappt vänta på att se resterande filmer i serien.

Peter Jackson har regiserat filmen, och jösses vilket jobb han har gjort. På den förlängda dvd-utgåvan finns över 6 timmar extra material, där får man en liten inblick i hur MYCKET de måste ha tagit hänsyn till när de spelade in filmen. Alla tre filmerna i serien som dessutom spelades in simultant med varandra (väldigt ovanligt inom filmindustrin) är nog det mest väldokumenterade projekt jag har sett. Extramaterialet är väldigt sevärt och i många fall lika bra som att se filmen. Jag tycker att Peter Jackson har gjort ett fantastiskt jobb i att ge liv åt J.R.R Tolkiens livsverk.

Gillar man fantasyfilmer kommer man att älska filmen, gör man inte det så kanske man ändrar uppfattning efter att ha sett Sagan om ringen.