RecensionSagan om ringen - härskarringen

Jag fördömde hela projektet. I månader var jag övetygad om att filmatiseringen av Sagan om Ringen inte skulle bli mycket mer än ett fiasko. Inte ens när den välcastade skådespelarensémblen började ta form.

Förre året satte jag mig dock i biosalongen med förväntningar som var enorma. Efter en ganska trevande matinéinledning förflyttades vi till Hobernas hemby. Det var då äventyret började - då kom rysningarna.
Hoben Frodo (Elijha Wood) lever likt alla andra Hober i stillsamhet - ovetandes om den stora världen och dess bekymmer utanför det lilla samhället. Ringen, i ägo av Bilbo, ändrar snart hela ödet för det lilla folket. Det visar sig vara den enda ringen som kan styra hela Midgård, världen som det hela utspelar sig i. Ett litet sällskap måste ta den till Mount Dome för att förstöra den - en gång för alla.

Ovan är bara en kort förklaring av den otroligt komplexa historien som författaren J.R.R Tolkien skrev för 48 år sedan - hans stora livsverk och en bok som legat till grund för hela fantasygenren. Överfört till film av Regissören Peter Jackson blir det hela ett magiskt äventyr - om än inte riktigt perfekt.
Jag älskar verkligen den här filmen. Men det finns en del saker som hindrar mig från att ge den högsta betyg. På den negativa sidan finns saker att så fort vi befinner oss på den mörka sidan med alla dess orcher och monster blir jag så starkt påmind om att det är dataeffekter som generas framför mina ögon - om än väldigt välgjorda sådana. Dessutom kan jag inte låta bli att tycka att Christopher Lee i skepnad av Sauron är en ganska tråkig skådespelare.

På den positiva sidan finns dock desto mer. Elijha Wood är fantastisk i rollen som Frodo men filmen kanske starkaste stjärna är ändå Viggo Mortensen som Aragorn. Lite lustigt med tanke på att han blev inkallad redan när inspelningen var igång eftersom de hade valt en annan, alldeles för ung skådis till rollen först.
Dessutom är ju faktiskt äventyret fantastiskt välgjort. Med storslagna miljöer, episk musik och en handling - i min mening - otroligt bra överförd från boken till film.
Sagan om Ringens första del gör sig dessutom ännu bättre på den förlängda DVD - versionen som ni inte får missa.