RecensionFletch

Chevy Chase är Irwin M. Fletcher, eller Fletch, som alla kallar honom. Han arbetar som grävande journalist, verksam i Los Angeles, och ska skriva om droghandeln på stranden. Han jobbar undercover utklädd till uteliggare när han plötsligt en dag blir erbjuden en stor summa pengar av en för Fletch okänd man. I utbyte mot pengarna så vill mannen att Fletch ska mörda honom. Fletch accepterar mannens förslag men som den grävande reporter han är så måste han givetvis ta reda på varför mannen vill bli mördad.

Det är inledningen på den absolut bästa filmen inom den svåra genren kriminalkomedi. Då Chevy Chase har huvudrollen så blir det mer komedi än kriminalare men valet av Chase som Fletch lyfter filmen till komiska höjder som är svindlande.

[-]Filmer i denna genre brukar vara beroende av ett mycket bra manus för att det ska bli ett lyckat resultat. Fletch har ett bra manus, varken mer eller mindre. Historien är skickligt uppbyggd och spänningsmomentet finns hela tiden där även om det grumlas en hel del av alla komiska scener. Men det är manuset som gör att filmen håller hela vägen in i mål.

Jag ska erkänna att jag är ett fan av Chevy Chase. Han har en komisk talang som jag inte sett hos någon annan skådis. Will Ferrell har liknande egenskaper och med rätt backup så kanske han kan vara lika rolig som Chase. Tyvärr har Chase spelat in mycket skräp men trots det borde han bli ihågkommen för rollen som Fletch. Här får han utrymme att spela ut hela sitt komiska register. Hans one-liners är sylvassa, förolämpningarna är fenomenala och hans perfekta tonläge i replikerna gör att humorn blommar ut fullständigt. Chase ser ut att njuta i sin roll där han tycks ha fått fritt spelrum för att sprida sarkastiska och träffsäkra kommentarer omkring sig. Rollen som Fletch skiljer sig därmed från ”ett päron till farsa”-filmerna där Chase ska vara en godhjärtad familjepappa. Visst, han är rolig där med men hämmas av papparollen och då blir humorn lidande.

Även om Chase stjäl varenda scen han är med i så har filmen andra skådisar. Bland annat syns en ung Geena Davies som assistent på tidningen som Fletch är anställd på. Dana Wheeler-Nicholson spelar kvinnan Fletch uppvaktar och hon är helt okej i sin roll. Hon borde ha synts i fler filmer men tycks filma sparsamt. Jag vill minnas att jag sett henne som Georges flickvän i ett Seinfeld-avsnitt men det är också allt. George Wendt, mest känd som Norm från tv-serien Skål, har en mindre roll som langare. Det här är väl, vid sidan av ”Skål”, det bästa han medverkat i.

Utöver all komik så har filmen ett häftigt åttiotals-soundtrack signerat Harold Faltermeyer. Ni minns väl musiken från ”Snuten i hollywood”? Fletch har den ytterst ovanliga kombinationen av att vara extremt rolig och samtidigt ha ett manus som är både underhållande och spännande. Så jag skäms verkligen inte när jag säger att Fletch är den bästa komedi jag sett.

Jag har än så länge inte behövt genomgå en prostata-undersökning men jag kommer garanterat att brista ut i sång likt Fletch när den dagen väl kommer…. \"Moon River\"…. \"Thank you, doc. Have you ever served time?\";"2008-03-29 19:19:08