RecensionSpider

Mr Cleg har fått lämna mentalsjukhuset och flyttar in på en öppen anstalt. Det visar sig att denna ligger i samma område som hans barndomshem. Hans promenader mellan hus och kolonilotter får hans minnen att välla upp till ytan. Vad hände egentligen när hans mor försvann och hans far tog en ny fru?

Och vem är skyldig när ett barn blir galet? Det är vad jag undrar medan jag ser filmen. Jag får följa Spider, som Mr Cleg kallades av sin mor, genom hans minnen av barndomen, men hur mycket begriper jag av hans galenskap? Känslan av att inte ha kontroll över sin tillvaro finns där, i historien så väl som i filmningen, men jag förstår inte.

Kanske är det just det som är poängen. Spider förstår inte vad som hänt och han förstår inte hur han reagerar på händelserna. Kanske är det den känslan filmen vill ge även publiken och det lyckas den verkligen med. Visserligen har Ralph Fiennes varit med i några romantiska storfilmer för mycket (Schindlers list, Den engelska patienten, Slutet på historien), men han spelar galen på ett fantastiskt sätt. Djävulen är i detaljerna, sägs det, och Fiennes utnyttjar detaljerna till det yttersta. Man tar nästan Spider för \"normal\", när hans små egenheter avslöjar hans vansinne.

Inte får jag något svar på frågorna, men upplevelsen är stor. Hela filmen - intrig, skådespel, foto - är genomsyrad av oförstånd och en krypande känsla av obehag. Tack och lov tar filmen slut innan jag dras med och också blir tokig, men det är inte med en stor marginal.