RecensionAndra sidan

Som filmälskare i allmänhet och skräckfantast i synnerhet håller jag ständigt utkik efter både nysläppta filmer och gamla filmer som jag lyckats missa. Under början av 2021 fick jag nys om en svensk skräckfilm med titeln Andra sidan och den bestämde jag mig för att se. Sverige är ju ett land som producerar relativt få skräckfilmer och svenskproducerade skräckisar som dessutom är bra är ju lätträknade men Andra sidan kvalar lätt in på listan över de bra svenska skräckfilmerna.

Handlingen kretsar kring en familj: Fredrik (Linus Wahlgren), hans son Lukas (Eddie Eriksson Dominguez) och hans flickvän Shirin (Dilan Gwyn). Fredriks ex och tillika Lukas mamma gick bort för en tid sedan och för att börja ett nytt liv köper de ett nytt hus som de naturligtvis även flyttar in i. I samband med husköpet blir Fredrik erbjuden ett nytt jobb som han accepterar, vilket medför att han måste lämna stan en tid och låta Shirin ta hand om Lukas på egen hand ett tag.

I början går allt bra. Men med tiden börjar mystiska saker hända i huset. Det knackar i väggarna och Lukas börjar prata med grannpojken trots att det inte bor någon i huset intill. Shirin börjar misstänka att de inte är ensamma i huset och när hon får reda på lite om vad som hänt med familjen som bodde där tidigare blir hon mer och mer övertygad om att någon eller något är ute efter dem.

Filmen bjuder på en och annan klyscha men det kan man ju ha överseende med. Den blir bara mer och mer spännande och specialeffekterna är snygga och välgjorda (för att vara en svensk film). När det gäller skådespelarna så kan man inte klaga på vare sig Linus Wahlgren eller Eddie Eriksson Dominguez men den som verkligen lyfter filmen är Dilan Gwyn, som för övrigt även gjorde en bra insats i den amerikanska skräckisen Dracula Untold. Lägg för övrigt hennes namn på minnet för jag vågar nog slå vad om att hon har en lång och framgångsrik karriär framför sig.