RecensionBatman

"Batman" är en amerikansk-brittisk superhjältefilm från 1989 och är regisserad av Tim Burton. Filmen är baserad på DC comics Batman som skapades av Bill Finger.

Filmen börjar med en scen som får tittaren att tro att det som visas är hur multimiljonären Bruce Wayne blev Batman. Efter rånet dyker istället den än så länge okände Batman upp och ger skurkarna en omgång. Rånaren ber Batman om nåd och att inte bli dödad. Trots Batmans ansträngningar att skrämma upp den kriminella världen tar det tid eftersom polisen inte tar honom på allvar och snarare ser honom som fiende. Reportern Alexander Knox däremot är fascinerad av den brottsbekämpande fladdermusen och gör allt för att uppmärksamma att Batman varit i farten. Till sist får Knox sitt genombrott när fotografen Vicki Vale läser hans reportage och erbjuder honom sina tjänster. Tillsammans jobbar de som två detektiver snarare än reportrar för att försöka kartlägga allt om Batman. I samband med det hamnar de på fest hos Bruce Wayne. Vale och Wayne fattar tycke för varandra och senare i filmen visar betjänten Alfred Pennyworth henne Batgrottan där en förvånad Bruce sitter. Wayne har dock redan tidigare själv tagit henne till Batgrottan för att droga ner henne och på så sätt komma över den film som hon tagit på honom som Batman.

Jokern, som är filmens ärkeskurk, är inledningsvis gangstern Jack Napier som jobbar för maffiabossen Carl Grissom. Napier fångas dock i en fälla gillrad av Carl då han gör en stöt mot kemikaliefabriken Axis Chemicals och möter poliser som av den korrupte polisen Lt. Eckhardt fått order att skjuta för att döda. Batman dyker också upp och hamnar i slagsmål med Napier som ramlar över ett räcke. Batman försöker hjälpa honom upp men tappar taget och Napier faller ner i kemikalierna för att senare komma tillbaka som Jokern.

Filmens huvudkaraktärer är Jack Nicholson, Michael Keaton, Kim Basinger, Pat Hingle, Billy Dee Williams och Michael Gough. Michael Keaton som spelar Bruce Wayne/Batman och lysande entré som både Batman och Wayne. Personligen tycker jag att Keaton är den som liknar Bruce Wayne mest jämfört med övriga skådespelare som Val Kilmer, Adam West, Christian Bale och med flera. Keaton medverkar som Wayne/Batman i "Batman Returns" och även medverkat i filmer som "Spider-Man: Homecoming" som skurken Vulture och "Dumbo" som V.A. Vandevere. Jack Nicholson som spelar skurken Jack Napier/Jokern och framträder med ett mycket bra skådespel som psykopat. Nicholson uppträder med både spännig och humor som får en till att även skatta lite. Nicholson är än av USA:s största skådespelare genom tiderna har även medverkat i "Chinatown" och "Gökboet". Kim Basinger som spelar rollen som Vicki Vale och hon gör sin roll som Vale någorlunda bra. Basinger är ändå väldigt lik Vicki Vale tidningarna och det är mycket bra att man har lagt tid till att hitta någon som liknar henne.

Regissören Tim Burton gör ett enastående arbete med filmen och sina skådespelade för att uppnå sitt mål. Burton har även regisserat andra filmer som Batman Returns, Sleepy Hollow, Apornas planet och Dumbo.

Serieskaparen och manusförfattaren Bill Finger som egentligen skapade Batman men fick inget för det eftersom Bob Kane tog äran för det hela. Finger gjorde det mesta av arbetet med att skapa Batman exempel så disagnade han Batmans första dräkt men Kane hade föreslagit en röd dräkt som Finger inte godkände. När man ser denna Batman film så står det att det var Bob Kane som skapade Batman men då visste vi inte att Bill Finger var den som skapade Batman. Sanningen kom fram av ett erkännande från Kane innan sin död 1998 och sedan 2015 har Finger fått officiell credit av DC Comics, som medskapare av Batman.

Filmen ger verkligen en riktig Gotham City känsla och där de spelar in den så liknar den verkligen staden både utseendemässigt och hur det är i staden. Jag gillar att de börjar med att det bara går rykten om att det finns en Batman och att han dyker upp i mörkret för att beskydda staden. Inte för att Filmen är bättre gjord än Christophers Nolan Batman filmer så ger denna mer Batman och Gotham känsla med tanke på att staden ser äldre och mörkare ut. Filmen är spännande och underhållande med lite till och med lite humor. Oavsett om du är Batman-fan, DC-fan eller inte så borde du se denna Batman Klassiker!