RecensionEvent Horizon

Ett rymdskepp som passerat ett svart hål har återvänt. Nu ska det undersökas – ett vanskligt uppdrag visar det sig.

Sam Neill är förstås perfekt rollsatt som rymdarkitekt med mörk blick, alltid öppen för att kanalisera ondska. Laurence Fishburne (två år innan en något större sci-fi film, "The Matrix") är beslutsam kapten för en även i övrigt intressant rollsatt besättning med bland andra Jason ”Hello to Jason Isaacs” Isaacs.

Regissören Anderson, kanske inte mannen med störst respekt i filmvärlden (även om jag hade en underbar upplevelse när jag såg ”Mortal Kombat” på nattbio) förvånar med en mer än respektabel film.

Den går emot vedertagna regler för rollfigurers plats i hierarkin, har en hel del gore som verkligen ”känns” och den lyckas frammanar en känsla av ondska på rätt ställen. Visst, det är något rörigt här och där - men flertalet av effekterna är visuella presenter som fortfarande (efter mer än tjugo år) går att se på utan att skämmas.

Inte minst den respektingivande portalen, och interiörernas träffsäkra design. Här blandas vassa metalliska material med en sorts organiskt monsterliknande detaljer – gjorda av Crispian Sallis, tio år tidigare Oscarsnominerad för sitt arbete på ”Aliens” och senare på ”Gladiator”.

Musiken är av Orbital och Michael Kamen och fotot är av den på tok för tidigt bortgångne Adrian Biddle, även han på ”Aliens”.