RecensionEtt päron till farsa

Denna film handlar om familjen Griswold, där pappan är en riktig klant. Familjen bor i Chicago, Illinois. Fadern Clark (Chevy Chase) tar med familjen ut på en USA-resa som de sent kommer glömma. Clark's mål är att besöka nöjesfältet Walley World, som är påhittat.

På vägen dit uppstår dock många komplikationer. De åker genom St. Louis farliga ghetton, och Clark säger att \"man inte får blunda för nöden\"! Frugan Ellen (Beverly D'Angelo) är måttligt underhållen av sin makes rackartyg. Dessutom bråkar deras ungar jämt. Det blir värre då Clark flirtar med den sexiga bruden i ferrarin, då 80-talshiten \"I'm so excited\" av Pointer Sisters spelas. Dessutom blir de tvungna att ta med faster Edna från kusin Eddie.

Vacation är en mycket underhållande film. Chevy Chase var ju som sagt amerikas roligaste man en gång i tiden. Beverly D'Angelo är bra som allvarlig mamma, och barnen (Anthony Michael Hall & Dana Barron) påminner om fighterna jag har med syrran! Randy Quaid är rolig som puckade lantisen kusin Eddie. Filmen innehåller typiskt åttio-tal med lite typisk gubbsjukhet. Men det allra roligaste är alla kulturkrockarna som familjen stöter på.

Miljöerna och det patriotiska fotot är härligt i denna film. Regissören Harold Ramis (Egon i Ghostbusters) har verkligen gjort en tribut till USA.
Det funkar, som det mesta från det ljuva 80-talet.

Ett päron till farsa är en av de roligaste filmerna som gjorts, och det är lite tråkigt att de ojämna uppföljarna var så oinspirerade. För denna är verkligen bra. Och riktigt rolig. Chevy Chase var amerikas roligaste man - innan Bill Murray och Eddie Murphy.