RecensionZombie Strippers

År 2011 gav regissören Jay Lee oss en skräckversion av Alice i Underlandet med titeln Alyce men tre år tidigare regisserade han en annan kultfilm, nämligen Zombie Strippers där två legendarer medverkar - Robert Englund från Terror på Elm Street samt en rad andra skräckfilmer och Jenna Jameson som är känd för en annan typ av film. Zombie Strippers är knappast den bästa zombiefilmen någonsin men den har ändå sin givna plats på listan över de stora kultklassikerna som gjordes under 00-talet och den var faktiskt betydligt bättre än jag trodde att den skulle vara.

Filmen utspelar sig i Nebraska. Regeringen har lyckats skapa ett kemiskt virus som kan väcka liv i de döda. Syftet med detta virus är att ge det till soldater som dött i strid så att de kan fortsätta kriga och eliminera fiender utan problem. Deras plan är dock inte idiotsäker då viruset sprider sig och börjar förvandla civila till zombier.

I utkanten av den fiktiva staden Sartre driver Ian (Robert Englund) en illegal strippklubb där Kat (Jenna Jameson) är den stora stjärnan. Via en besökare lyckas zombieviruset ta sig till strippklubben och det dröjer inte länge innan Kat förvandlas till en zombie.

Då Ians största intresse är pengar bestämmer han sig för att låta Kat fortsätta arbeta trots hennes tillstånd - men även om hon nu har förändrats så gör hon braksuccé! Med tiden förvandlas även de andra stripporna till zombies, vilket till Ians stora glädje visar sig vara väldigt bra för affärerna. Men att ha en strippklubb full av zombies är ju inte helt riskfritt....

Filmen har ju ganska uppenbara likheter med Robert Rodriguez klassiker From Dusk Till Dawn (inte för att det här är någon kopia men Zombie Strippers går lite i den stilen) fast den här filmen handlar ju så klart om zombies och inte om vampyrer. Zombie Strippers är inte ens i närheten av att vara en lika stor klassiker som From Dusk Till Dawn men den har ändå sin givna plats på listan över kultskräckisar, någonstans där mellan Wolf Creek och Parts Of The Family.

Den här filmen innehåller både en del heta scener (så att säga), särskilt med Jenna Jameson, och en hel del våldsamma och blodiga scener - något som åtminstone jag uppskattar när jag tittar på skräckfilmer av den här sorten. Filmen har ett skönt soundtrack och den är både spännande och lite rolig. Jenna Jameson gör väldigt bra ifrån sig och jag hoppas på att få se henne i fler skräckisar. Robert Englund och Roxy Saint måste jag också dela ut plus till.