RecensionCast Away

Jag vet inte varför men jag tittar knappt på TV längre; filmer på DVD/Blu-ray ser jag dagligen men när det gäller TV-program så blir det i princip bara Simpsons och Så mycket bättre, och jag minns inte när jag såg en film på TV sist. Men en gång i tiden så bodde jag i princip framför TV:n och jag tittade på en massa komediserier och det hände också väldigt ofta att jag tittade på filmer som gick på TV. När jag var tonåring så hade vi både Canal + och TV1000 och jag tittade en hel del på båda delarna, men det var Canal + som var min stora favorit och en hel del av filmerna som visades där på den tiden hör fortfarande till mina favoriter. Ett tag visade de filmen Cast Away med Tom Hanks och den fastnade jag för direkt och jag vet inte hur många gånger jag såg den på den tiden och numer har jag den på DVD.

Handlingen kretsar kring Chuck Noland (Tom Hanks), verkställande direktör på expressleverans- och kurirföretaget FedEx. Chuck försöker få ordning på företaget så att leveranserna kommer fram snabbare men det är lättare sagt än gjort. Men han försöker ändå komma fram till en lösning på problemet.

Privat umgås Chuck med familj och vänner och han älskar klockor. Han älskar även sin flickvän Kelly (Helen Hunt), som han vill gifta sig med. Chuck och Kelly firar jul med familj och vänner och Chuck får ett fickur i julklapp av Kelly. Mitt i julfirandet måste Chuck dock ägna sig åt lite arbete som kräver att han måste hoppa ombord på ett flygplan och resa bort, men tanken är att han ska kunna hinna hem lagom till nyår så att han kan fira med Kelly.

Men allt går dock inte helt enligt planerna. När Chuck befinner sig ombord på flygplanet tillsammans med några kollegor så blir det oväder, vilket leder till att de måste avvika från kursen. De får även problem med radion och kan inte få kontakt med någon. Planet kraschar i havet och Chuck är den enda överlevande. Med hjälp av en uppblåsbar flotte lyckas han ta sig till en öde ö, men flotten är i dåligt skick så han kan inte använda den för att ta sig därifrån. Nu måste Chuck lära sig att klara sig helt på egen hand för att kunna överleva på ön tills någon kommer för att rädda honom. Men kommer Chuck verkligen att lyckas ta sig ifrån ön?

Filmen är både spännande och välgjord, och Tom Hanks gör som vanligt väldigt bra ifrån sig och jag delar även ut ett stort plus till Helen Hunt. Det här klassar jag som en av de bästa robinsonaderna som någonsin gjorts i filmväg. Det är även en av regissören Robert Zemeckis bästa filmer och han har arbetat med Tom Hanks vid fler tillfällen - Forrest Gump och Polarexpressen.

På ön pratar Chuck med en boll vid namn Wilson och man skrev faktiskt repliker till bollen för att få samtalen att låta mer naturliga. Femton år efter att filmen haft premiär så återförenades Tom Hanks med bollen under en hockeymatch. En av anledningarna till att Hanks ville göra den här filmen var att han tycker om "fast på en öde ö"-konceptet och då de flesta förknippar detta med verk som Robinson Crusoe och Gilligan's Island så ville han göra en ny tagning på idén och modernisera det lite.

Företaget FedEx existerar i verkligheten men de betalade ingenting för att få synas i filmen och filmmakarna behövde heller inte betala för att få använda deras logo i filmen - till en början var FedEx lite skeptiska gällande filmen men sen godkände de manuset och de blev faktiskt nöjda med filmen. Och efter att filmen släppts så fick FedEx börja ta emot 30% fler jobbansökningar.