RecensionEvil Dead

Nyligen satt jag och funderade över varför jag tittar på remakes och efter en stund kom jag fram till att jag gör det av samma anledning som jag lyssnar på covers – för att jag gillar originalet och vill veta vad andra lyckas åstadkomma med materialet. Sam Raimis klassiker Evil Dead från 1981 är en av mina många skräckfavoriter och därför ville jag se remaken också även jag hade inställningen att den inte skulle vara lika bra som originalet – och visst, den är inte alls lika bra som originalet men filmen är bra ändå och man har faktiskt lyckats åstadkomma en väldigt lyckad remake.

Handlingen kretsar kring David (Shiloh Fernandez) och hans syster Mia (Jane Levy), som tillsammans med några vänner beger sig till en enslig gammal stuga ute i skogen. Mia har haft drogproblem ett tag och syftet med vistelsen i skogen är att hon ska bli fri från sitt beroende – de droger hon har med sig gör hon sig av med så fort de är framme och då de befinner sig mitt ute i ingenstans så kan hon omöjligt få tag på nya droger.

Framåt kvällen börjar Mia få abstinens och vill åka hem igen, men det vägrar de andra att gå med på eftersom att hon varit nära döden en gång och det vill de inte vara med om en gång till så därför stannar de kvar i stugan. Men det dröjer inte länge innan de börjar plågas av en vidrig stank, som visar sig komma från döda djur som någon hängt upp nere i källaren.

I källaren hittar man även en mystisk gammal bok som är skriven med blod. Efter att ha läst lite ur boken så råkar man släppa lös ondskefulla krafter som förvandlar människor till livsfarliga demoner. Därefter inleds en kamp på liv och död.

[-]När det gäller remakes av skräckfilmer så finns det två grundläggande regler som man inte får bryta mot: 1. Man får absolut inte under några omständigheter jäklas med originalet. 2. Man måste uppdatera lite och bidra med något nytt, för annars är det totalt meningslöst att göra en remake. Här följer man båda reglerna och det är en fördel – filmen är trogen originalet samtidigt som man tagit sig en del friheter. För att nämna ett exempel så åker de inte till stugan av samma anledning – i originalet ska de åka på semester men i remaken så ska man som sagt se till att Mia blir av med sitt drogberoende.

Filmen är både spännande, otäck och välgjord och skådespelarna gör ett bra jobb. Det här är helt klart en av de bättre skräckfilmerna som gjorts på senare år. Som sagt så är den ju inte lika bra som originalet men det är ändå en väldigt lyckad remake och jag kan tänka mig att se den fler gånger.

Karaktärerna i denna film heter David, Eric, Mia, Olivia och Natalie - tar man första bokstaven i varje namn i denna ordning så får man ordet \"demon\". Detta är ganska passande med tanke på vad filmen handlar om.