RecensionRent

Det fanns en gång en amerikansk kompositör vid namn Jonathan Larson och han låg bakom musikalen Rent, som är en nytolkning av Puccinis opera La Bohème. Larson hann dock aldrig se musikalen spelas då han dog kvällen innan premiären år 1996. Och 2005 resulterade musikalen i en film regisserad av Chris Columbus. Själv har jag sett både scenföreställningen och filmen och jag tycker faktiskt att filmen är strået vassare.

New York City, sent 1980-tal. De båda vännerna Mark (Anthony Rapp) och Roger (Adam Pascal) delar lägenhet. Mark spelar in egna filmer och Adam spelar gitarr, sjunger och skriver låtar och båda drömmer om att slå igenom så att de kan försörja sig på det de gör men det är inte särskilt lätt.

Under julhelgen får Mark och Roger besök av en gammal vän vid namn Tom (Jesse L. Martin) och under sin korta vistelse i New York finner Tom sin stora kärlek. Samtidigt får Roger upp ögonen för Mimi (Rosario Dawson) som bor i en annan lägenhet i byggnaden.

Mark och Roger ställer alltid upp för sina vänner samtidigt som de tampas med sina egna problem - exempelvis är hyresvärden Benny (Taye Diggs) ständigt på dem för att de har problem med att betala hyran. Men trots livets alla svårigheter försöker de ändå göra det bästa av allt.

Filmen inleds med låten \"Seaons Of Love\" men i scenföreställningen får man höra den låten först under början av andra akten men i övrigt så är filmen ganska trogen scenföreställningen. Ändå tycker jag att filmen är bättre; i filmen lyckas man skapa en bättre stämning, man sympatiserar mer med karaktärerna och låtarna gör sig faktiskt bättre i filmen än i scenföreställningen (detta trots att flera av skådespelarna medverkade både i filmen och i scenföreställningen).

Filmen är regisserad av Chris Columbus, en ganska mångsidig regissör som bland annat gett oss Ensam hemma, 200-årsmannen och de två första Harry Potter-filmerna. Från början hade man dock andra regissörer i åtanke - först ut var Spike Lee (som för övrigt även omnämns i filmen) men man övervägde även Sam Mendes, Rob Marshall och Baz Luhrmann. Men jag är glad att det blev Columbus som fick regissera den, då det är en av hans bästa filmer.

Ibland händer det att man får höra en mening mer än en gång i en film (för att nämna ett exempel så får man höra repliken om chokladasken ett par gånger i Forrest Gump) och i Rent får man höra repliken \"I should tell you\" hela 27 gånger under filmens gång.