RecensionSpider-Man: Homecoming

Jag kan förstå att många säkert blir förvirrade när dem ser postern till den nya filmen om Spindelmannen. Varför har det gjorts ännu en ny version av denna klassiska superhjälte?

Svaret är komplicerat men summan av kardemumman är att Disney-ägda filmstudion Marvel Studios har fått hyra Spindelmannen-licensen från Sony Pictures så att Spindelmannen äntligen kan få \"komma hem\" till filmstudion där dem flesta av hans Marvel-vänner huserar.

'Spider-Man: Homecoming' börjar kort efter 'Captain America: Civil War' slutade och hoppar över att förklara hur Peter Parker blev Spindelmannen eftersom dem flesta redan vet det vid det här laget. Peter Parker är supertaggad efter hans samarbete med Tony Stark och inväntar ivrigt nästa uppdrag med 'The Avengers'. Men Stark håller Peter på avstånd eftersom han anser att Parker, 15 år gammal, fortfarande är för ung. Så Parker får jobba på egen hand med att undersöka varför mystiskt kraftfulla vapen har börjat dyka upp i händerna på vanliga rånare. Han måste även hantera sin skolgång och sina sociala relationer utan att avslöja sin hemliga identitet.

På många sätt är detta samma koncept som dem tidigare filmerna om Spindelmannen och det är inte mer än rätt eftersom det är kärnan i karaktären. Vad som dock sticker ut i denna nya tappning är sammankopplingarna som görs till dem tidigare filmerna från Marvel Studios (som kallas för Marvel Cinematic Universe, eller bara MCU). Det finns givetvis många andra nyheter som denna reboot bjuder på så som en allmänt mer lättsam, färgglad och mer humoristisk ton samt en yngre skara skådespelare.

Personligen tyckte jag både Tobey Maguire och Andrew Garfield passade utmärkt i sina roller som Spindelmannen under sin tid i rampljuset men Tom Holland, som fått axla denna nya betydligt mer avancerade dräkt, är den bästa versionen hittills. Holland har entusiasmen, energin och fysiken som rollen kräver och lyckas dela scener med veteraner som Downey och Keaton utan att överglänsas. På tal om Keaton så gör han här en utmärkt version av The Vulture, som filmens huvudskurk. Downey/Iron Man är lyckligtvis inte med allt för mycket så att filmen fortfarande känns som Spideys show.

Som gammalt Spidey-fan sedan barnsben så kan det ibland svida lite när man upptäcker ändringar i det klassiska konceptet som känns omotiverade så som att varken Gwen Stacy, Mary Jane eller Harry Osborne dyker upp men det får nog vänta till uppföljaren. Det finns dock flera detaljer ur serietidningarna som får plats på vita duken för första gången i och med 'Spiderman: Homecoming', men det är guldkorn för fansen som jag inte vill spoila.

'Spiderman: Homecoming' är på många sätt den bästa filmen om Spindelmannen sedan 'Spiderman 2' (den med Doc Ock). Det är ett humoristiskt actionäventyr med högt tempo som underhåller hela vägen. Om det är den bästa delen i serien har jag svårt att avgöra men det är helt klart en mycket lyckad nystart och jag ser med stor glädje fram emot att se mer av Holland som allas vår vänlige granne Spindelmannen.

Betyget hamnar på en stabil 4 av 5 och rekommenderas starkt till alla som gillar filmerna från Marvel Studios.