RecensionTitanic

År 1997 kom inte bara en av 90-talets bästa filmer, utan även en av tidernas bästa filmer - Titanic. Visst gjorde man en del tabbar och visst tog man väl med ett och annat faktafel men i min mening så är det här ändå en film man bör ha sett. Jag gick i lågstadiet när den här filmen kom och alla snackade om den och det gjorde mig sugen på att se den och det gjorde jag också, och sen dess har jag sett denna film ganska många gånger både på VHS, DVD och Blu-ray.

Det är 1990-tal och man håller på att utforska Titanic då en gammal dam vid namn Rose (Gloria Stuart) beger sig dit då hon vet saker om Titanic som inte många andra känner till och nu vill hon berätta sin historia. Henens berättelse tar sin början under våren år 1912, då den fattige konstnären Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) och hans vän Fabrizio (Danny Nucci) sitter och spelar poker med ett par svenskar och de har flyt - Jack och Fabrizio lyckas vinna varsin biljett till det luxuösa fartyget Titanic. Men när de väl har vunnit biljetterna så är det bara några minuter kvar till avgång och de hinner precis gå ombord innan Titanic ger sig ut på sin jungfrufärd från Southampton till New York. Både Jack och Fabrizio är övertygade om att Titanic kommer att föra dem till ett bättre liv.

Med på fartyget finns även överklassflickan Rose (Kate Winslet), som inte ser riktigt lika ljust på tillvaron som vissa andra. Hennes familj är skuldsatt och hennes mamma Ruth (Frances Fisher) vill att hon ska gifta sig med den rike ungkarlen Cal (Billy Zane), för på så vis kommer deras ekonomiska problem att lösa sig. På kvällen bestämmer sig Rose för att hoppa över relingen men då rycker Jack in och räddar henne. Detta blir upptakten till en romans mellan de båda.

Jack blir dock inte särskilt populär hos Roses familj men det hindrar dem inte från att fortsätta träffas. Under färdens gång inträffar något och man kan snart konstatera att alla inte kommer att lämna Titanic med livet i behåll. Och när det visar sig att livbåtarna fylls efter klass och att de som reser i första klass har förtur så ställs Rose inför ett svårt val - ska hon sätta sig i en livbåt och överleva, eller ska hon chansa på att följa med Jack?

Filmen har tilldelats hela 11 Oscars och det tycker jag att filmen gjort sig förtjänt av också. Filmens två huvudrollsinnehavare, Leonardo DiCaprio och Kate Winslet, gick dock inte hem med varsin Oscar - istället blev det Jack Nicholson och Helen Hunt som segrade (både Nicholson och Hunt medverkade i Livet från den ljusa sidan, som kom samma år som Titanic). Därmed inte sagt att DiCaprio och Winslet gör dåligt ifrån sig för det gör de inte, de gör faktiskt väldigt bra ifrån sig. Det är väl egentligen ingen som gör dåligt ifrån sig i denna film.

Det är väl ganska vanligt att man gör åtminstone någon tabbe när man spelar in en film men oftast rör det sig väl mest om småsaker som man kanske inte tänker på - några såna tabbar finns det i Titanic men det finns även del ganska uppenbara misstag. En ganska stor del av filmen består av återblickar och det är Rose som sitter och berättar om vad som hände, och hon kan ge väldigt detaljerade skildringar av händelser hon själv inte upplevde - ett exempel är pokerpartiet i början av filmen men det finns även en del annat. Sen förekommer det en del faktafel i filmen också; i några scener röker man cigaretter med filter - cigaretter fanns förvisso 1912 men cigaretter med filmer började man tillverka först under mitten av 40-talet, Jack har en ryggsäck som inte tillverkades förrän 1939 och i början av filmen får man se delfiner som håller till i Stilla havet (Titanic åkte över Nordatlanten) för att nämna några exempel.

Men bortser man bara från tabbarna och faktafelen så är det här ändå en väldigt bra, gripande, spännande och välgjord film och jag klassar som sagt det här som en av tidernas bästa filmer.