RecensionA.I.

År 2001 kom filmen A.I. Artificiell intelligens och för många år sen såg jag filmen på TV när den visades på Canal + en eftermiddag. Även om det inte var någon av mina favoritfilmer då så tyckte jag ändå att den var ganska bra - men det dröjde åtskilliga år innan jag bestämde mig för att se om den, men det är jag glad att jag gjorde för det är faktiskt först nu som jag sett hur bra och välgjord den här filmen faktiskt är (men det känns faktiskt lite onödigt att påpeka det i och med att det är Steven Spielberg som regisserat den).

Filmen utspelar sig under år 2142 (och delvis även under år 4142). Vetenskapen har gått framåt och nu har människorna lyckats skapa realistiska robotar som kan hjälpa dem med diverse saker. Paret Henry (Sam Robards från American Beauty) och Monica Swinton (Frances O'Connor som även var med i The Conjuring 2) har en sjuk son vid namn Martin (Jake Thomas från TV-serien Lizzie McGuire).

Trots de tekniska framstegen så ser det ändå ganska mörkt ut när det gäller Martins hälsa och därför bestämmer sig Henry och Monica för att adoptera en robotpojke vid namn David (Haley Joel Osment, som även var med i Sjätte sinnet och Skicka vidare). David är programmerad att visa villkorslös kärlek och även om Monica saknar Martin så är hon ändå glad att hon har David. Henry är dock inte riktigt lika positivt inställd gentemot David.

En dag upptäcker man ett botemedel mot Martins sjukdom och när Martin blir frisk så får han komma hem igen. Dock blir läget ganska spänt mellan Martin och David, som blir rivaler. Detta leder till att Henry och Monica bestämmer sig för att göra sig av med David och de lämnar honom att klara sig på egen hand. David hamnar på en plats där robotar behandlas illa men när han lyckas ta sig därifrån så bestämmer han sig för att försöka bli en riktig pojke i hopp om att Henry och Monica vill ha honom tillbaka då. Till sin hjälp har han en annan robot vid namn Joe (Jude Law).

Filmen är både gripande och spännande, skådespelarna gör ett enastående jobb och filmen är som sagt väldigt välgjord. De snygga specialeffekterna är ett plus i kanten. När det gäller berättelsen så finns det vissa likheter med Pinocchio. Legendaren Stanley Kubrick var väldigt aktiv i utvecklingen av filmen men dog tyvärr innan produktionen påbörjades och filmen är tillägnad honom. Men Kubrick hann dock regissera en liten del av filmen - Robin Williams dialog spelades in av Kubrick långt innan Spielberg involverades i inspelningen. (Williams medverkade för övrigt även i 200-årsmannen, där han spelar en robot som vill bli människa.)

Från början tänkte man kort och gott döpa filmen till A.I. men då det visade sig att många trodde att man syftade på A1 så bestämde man sig för att ändra titeln för att undvika missförstånd (A1 är en typ av sås som man använder till kött ifall nån undrar).