RecensionIndianen i skåpet

Vi hade en del traditioner när jag växte upp och en del traditioner blev ganska kortlivade medan andra lever kvar än idag. Jag minns en tradition som infördes under andra halvan av 90-talet och som levde kvar en bit in på 00-talet och det var att vi alltid skulle se en nyinförskaffad film på VHS tre gånger om året - först när min lillebror fyllde år, sen när jag fyllde år och slutligen till jul. När min bror fyllde 6 så bänkade sig han, jag och pappa framför TV:n för att titta på Indianen i skåpet. Jag minns inte vad farsan tyckte om filmen men jag och min bror älskade den och vi såg den åtskilliga gånger sen - och åtminstone jag anser att filmen står sig än idag.

Handlingen kretsar kring en pojke vid namn Omri (Hal Scardino, som fortfarande är verksam som skådespelare). På sin nionde födelsedag får han naturligtvis presenter av sina föräldrar, men hans snåla storebror Gillon (Vincent Kartheiser som senare kom att medverka i TV-serien Mad Men) får han ett gammalt badrumsskåp - som Gillon hittat. Skåpet är försett med ett lås men det finns ingen nyckel, men hans mamma Jane (Lindsay Crouse) har samlat på sig en massa gamla nycklar och en av dem passar så den får han.

Omri får senare även en present av sin bäste vän Patrick (Rishi Bhat) - en liten indian av plast. Omri vet dock inte riktigt vad han ska göra med det gamla skåpet han fått så innan han går och lägger sig så låser han in plastindianen i skåpet. När han sen låser upp och öppnar skåpet igen så har indianen blivit levande och presenterar sig som Lilla Björn (Litefoot, som är indian på riktigt). Det är alltså ett magiskt skåp Omri har fått och alla leksaker man låser in i det blir levande, och när man låser in dem igen så förvandlas de till leksaker igen.

Omri bestämmer sig för att ta hand om Lilla Björn och se till att han får mat och andra saker han behöver. Åtagandet innebär dock en hel del ansvar och Omri inser också att han måste hylla tyst om skåpets egenskaper, annars kanske han inte får ha vare skåpet eller Lilla Björn ifred. Dock avslöjar han hemligheten för Patrick men det leder till att Patrick vill göra en av sina leksaker levande - cowboydockan Boone (David Keith). Till en början blir läget ganska spänt mellan Lilla Björn och Boone men med tiden kommer de bättre och bättre överens. Men hur länge kan Omri och Patrick egentligen bevara hemligheten?

Filmen är väldigt välgjord och den är både spännande och underhållande, specialeffekterna är snygga och skådespelarna gör ett bra jobb. Och en av leksakerna som får liv i filmen är en actionfigur föreställande Darth Vader från Star Wars - Frank Oz, som regisserat denna film, spelade Yoda i Star Wars och han fick tillstånd av George Lucas att använda Darth Vader i filmen. I Indianen i skåpet är dock inte bara Darth Vader, Lilla Björn och Boone som får liv - även actionfigurer föreställande karaktärer från Jurassic Park, Star Trek och RoboCop förekommer.

Lynne Reid Banks, som skrivit boken denna film är baserad på, har en son vid namn Omri och berättelsen var ursprungligen en godnattsaga hon skrivit till honom. Namnet Omri betyder \"Herren är mitt liv\" och har sitt ursprung i Första Kungaboken ur Gamla Testamentet i Bibeln (kapitel 16, vers 16 för den som undrar).