RecensionCornelis

År 2010 kom släpptes Cornelis, en filmbiografi om Cornelis Vreeswijk, och samtidigt som jag var sugen på att se den så var jag även faktiskt lite skeptiskt inställd till den - svenska filmbiografier brukar ju tyvärr inte vara så mycket att hänga i granen - men jag såg den till slut och det här är faktiskt en av de bästa svenska filmbiografierna som gjorts.

När handlingen tar sin början arbetar Cornelis (Hans Erik Dyvik Husby, sångare i bandet Turbonegro) som skötare på ett mentalsjukhus och på fritiden ägnar han sig åt att skriva. En dag blir Cornelis utsatt för ett mordförsök av en av patienterna, som försöker strypa honom med en slips, och Cornelis begär då att få arbeta utan slips hädanefter - vilket han inte får då etikett går före säkerhet på sjukhuset, så Cornelis säger upp sig.

På en fest träffar Cornelis en trubadur vid namn Fred Åkerström (David Dencik), som gett ut en LP men nu har han problem - skivbolaget är på honom om att släppa en platta till men Fred har inget material till en ny skiva. Cornelis framför då en av sina egna kompositioner, låten \"Mördar-Anders\", och Fred ber honom sen om hjälp att skriva låtar - detta resulterar i att Cornelis också får skivkontrakt och får börja spela in skivor själv. Det dröjer inte länge innan Cornelis nya karriär tar fart och han får stöta på både med- och motgångar.

Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och särskilt då Husby, som dessutom är väldigt porträttlik. Musiken är väldigt bra och originalinspelningar med Cornelis varvas med covers med Husby, och även om \"Hönan Agda\" uteblir så får man ändå höra många klassiska Cornelis-låtar under filmens gång - \"I natt jag drömde något som\", \"Jag hade en gång en båt\", \"Brev från kolonin\", \"Slusk Blues\", \"Somliga går med trasiga skor\" och \"Turistens klagan\" för att nämna några.

I filmen skildras bland annat när Cornelis ska spela in albumet \"Poem, ballader och lite blues\". Mikrofonen som används i filmen användes faktiskt av den verklige Cornelis då nämnda album skulle spelas in.