RecensionSunes sommar

När jag var liten så hade vi den här filmen på VHS och det här var en av filmerna som kördes mest på tiden - och jag tycker faktiskt att den är precis lika bra idag som den var då. Idag har jag införskaffat filmen på DVD och på senare år har det blivit tradition att se den varje midsommarafton.

Handlingen kretsar kring familjen Andersson som består av pappa Rudolf (Peter Haber), mamma Karin (Carina Lidbom), deras tonåriga dotter Anna (Nina Almlöf) och deras två söner Sune (Andreas Hoffer) och Håkan (Gabriel Odenhammar). Det är sommar och de ska åka på semester tillsammans och trots en del protester från Håkan - som vill åka till Ankeborg - så har de bestämt sig för att resa till Grekland. På resebyrån råkar Håkan dock förorsaka en liten olycka så att de inte längre har råd att åka till Grekland.

Men de vill fortfarande åka på semester och till slut får Rudolf en idé - de packar väskorna, dammar av husvagnen och beger sig till en campingplats för att spendera semestern där. Men precis när de ska bege sig iväg så inträffar ett par olyckor till - först lyckas de förstöra grannens brevlåda och sen skadar Rudolf foten så att han måste gipsas. Men när Rudolf väl har skrivits ut från sjukhuset så bär det av mot campingplatsen och sol och bad.

Väl framme blir Anna kär i raggaren Leffe (Robert Gustafsson), som dock inte är särskilt populär hos Sune och Håkan. Sune blir dock också kär i Cornelia (Tina Johnson), en flicka som han tyvärr råkat göra bort sig inför - men han försöker ändå imponera på henne för att vinna hennes kärlek.

Filmen är både rolig och underhållande och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Själv anser jag det här vara både en klassiker och en av de bästa svenska komedierna som någonsin gjorts. Ett par år innan Sunes sommar kom så släpptes även julkalendern Sunes jul, där samma skådespelare gestaltar familjen Andersson.

I Sunes jul spelade Pär Ericson rektor på Sunes skola, och han medverkar även i Sunes sommar. Han repriserar dock inte rollen som rektor - istället gestaltar han ett tvillingpar som driver campingplatsen.

Gabriel Odenhammar som spelar Håkan har fortsatt som skådespelare. Nina Almlöf som spelar Anna har dock bytt karriär och är idag sjuksköterska. Även Andreas Hoffer, som spelar Sune, har bytt karriär och lär idag vara verksam som jurist.