RecensionHitta Nemo

Jag gick i nian när filmen \"Hitta Nemo\" släpptes och trots att jag i princip aldrig tittade på barnfilmer - särskilt inte animerade sådana - på den tiden (under tonåren var det i princip bara skräck som gällde för min del) så blev jag ändå lite sugen på att se den. Att det skulle dröja 14 år innan jag såg den trodde jag dock inte men jag gillade den så pass mycket att jag även såg dess uppföljare \"Hitta Doris\" senare samma kväll.

Handlingen kretsar kring den lilla clownfisken Nemo som bor tillsammans med sin ensamstående pappa Marlin. Även om Marlin oroar sig ganska mycket för Nemo och är lite väl överbeskyddande ibland så har de det ändå bra ihop.

En dag blir Nemo kidnappad av en sportdykare och hamnar sen i ett akvarium på en tandläkarmottagning. Nemo trivs inte där så han bestämmer sig för att rymma och han får hjälp av de andra firrarna i akvariet. Samtidigt försöker Marlin rädda Nemo och till sin hjälp har han den väldigt glömska fisken Doris.

Filmen är både spännande, sorglig och lite rolig och dessutom är den väldigt snyggt animerad. I september 2015 konstaterade man att DVD-utgåvan av filmen hade sålts i 41 miljoner exemplar världen över - vilket gör \"Hitta Nemo\" till tidernas mest sålda DVD. Själv har jag dock aldrig ägt filmen på DVD utan köpte den direkt på Blu-ray.

Den här filmen är klart sevärd och jag kan även rekommendera uppföljaren \"Hitta Doris\", som faktiskt är minst lika bra som första filmen.